همزمان با افزایش مسافرتها به عراق از کشورهای همجوار و توسعه گذرگاههای مرزی، طرح راه آهن ارتباطی میان عراق و ایران برای انتقال مسافران میان دو کشور در چارچوب بودجه امسال فعالیت خود را آغاز کرد.
براساس گزارش الاخباریه، طول این خط آهن از بصره تا شلمچه ۳۲ و نیم کیلومتر است و عراق را به ایران ارتباط میدهد و در توسعه و تقویت گردشگری مذهبی و مبادلات تجاری میان دو کشور نقش عمدهای خواهد داشت.
یونس خالد، مدیر راه آهن عراق بعد از دستور محود الشیاع السودانی، نخست وزیر (عراق) هیاتهایی برای نهایی کردن راه اندازی خطوط راه آهن با ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه کار را بررسی و دنبال کردند. این موضوع (احداث این خط آهن) با هدف انتقال مسافران و هیاتهای مذهبی میان دو کشور و کمک به توسعه شهر بصره است.
جواد عبدالجلیل ، مدیر راه آهن منطقه جنوب عراق در این خصوص گفت: طول این خط آهن تقریبا ۳۲ و نیم کیلومتر است و حاوی سه ایستگاه است. ایستگاه نخست نزدیک پل الکزیزه، ایستگاه میانی و ایستگاه پایانی که در منطقه شلمچه در مرز ایران است.
بعد از تکمیل این طرح از جانب طرف ایرانی، شرکت عمومی راه آهن عراق به تهیه اراضی و خرید و تملک آنها و در نهایت پاکسازی آنها از مین اقدام کرد تا در مرحله دوم شروع به احداث مسیر خط آهن کند.
صلاح مهدی، مدیر اجرای طرح در عراق در پایان اعلام کرد هنوز برخی از مشکلات مربوط به خرید خرید اراضی واقع در نقشه راه آهن به قوت خود باقی مانده است و ان شاء الله طی روزهای آینده جلساتی با استاندار و طرفهای ذیربط و مسئولان دولتی و وزارت دارایی برگزار خواهیم کرد و به امید خدا مجوزهای لازم را خواهیم گرفت و از مشکلات عبور خواهیم کرد.
کلا چند تا خط ریلی داریم نسبت به دنیا خطوط ریلی داخلی کشور واقعا مسخره هست
کمبودی در مواد غذایی تخم مرغ و گوشت و ...گفته اید در کشور ندااریم و اگر مرزها بسته بشوند و صادرات هم نداشته باشیم نه تنها جنس ارزان نخواهد شد بلکه توان تولید بیشتر خواهد شد و تولید کنندگان اگر رقابتی قیمت هارو در بازار داخلی کاهش بدن متضرزر {ضرر} خواهند کرد و اگر صادراتی نباشد تولید کننده تمایلی به تولید نخواهد داشت و ممکن است ورشکست هم بشود
سؤال این راه آهن که بین بصره و شلمچه طولش چقدر است که این سه دولت از این خبر بعنوان ترند استفاده کرده اند؟!!!
بین بصره و شلمچه فقط 5 کیلومتر حداکثر مسافت را می تواند در نظر گرفت!!!
مسئله مهم و خیلی خیلی خیلی مهم برای کل ایران و نه فقط این مرز این است که در چند وقت پیش اخباری شنیده شد که جمهوری اسلامی ایران قدرت ساخت موشک های مافوق صوتی را بدست آوردند!!!!
سؤال مهم این است که چرا قطارهای سریع السیری که سرعت 1300 کیلومتر در ساعت را دارند چرا ایجاد نمی کنند و از تکنولوژی قدیمی دیگر دست بردارند و به سرعت های جدید و بالا دست یابید!!!
مهمترین مزایای تغییر از تکنولوژی آثار باستانی به تکنولوژی جدید:
1- ارزانی شدید هزینه حمل و نقل
2-تغییر سیستم نقل و انتقالات اداری کارمندان!!! (حذف یا کاهش حذف استفاده از این قانون)
3-پویایی آموزش و رسیدن به منابع و مراکز تعلیم در کمترین زمان
4-پویایی گردشگری!
5-پویایی اقتصادی!
6- کاهش آلودگی وسایل نقلیه مثل ماشین ها!
7- کاهش شدید ترافیک محورهای اصلی راه های حمل و نقول
8- ...
پس چرا همیشه ما با استفاده از تکنولوژی های جدید تکنولوژی نانو و تکنولوژی سایبری و غیره برای بهبود این حوزه که از ضعف شدید شکایت می کند!!!
نقاط ضعف فعلی این حوزه:
1-هزینه های هنگفت حمل و نقل
2-نابود شدن درصدی از محموله های حمل شده بعلت کهنه بودن سیستم
3- خطر تصادم قطارها با استفاده از سیستم قدیمی
4- کندی شدید در رسیدن به مقصد و خستگی مضاعف
5-فرسایش دائمی راه آهن بر اثر عوامل فرسایشی بخصوص گرما و سرما چون از تکنولوژِی های جدید استفاده نمی کند (مثل نانو)
6- ...
البته تیتر خبر نامفهوم است
گاز ایران تا آخر بهمن ماه به عراق نخواهد رسید ،
پیمان اشراقی.