معاون وزیر جهاد گفت: توسعه سامانه های نوین آبیاری راهی برای کاهش هدررفت آب و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی محسوب می شود.

آقای صفدر نیازی شهرکی گفت: برای هوشمند سازی و گسترش آبیاری هوشمند باید در وهله اول به فکر رفع مشکلات زیرساختی باشیم و با کانال‌های خاکی انتقال آب در حوزه کشاورزی نمی‌توانیم این مهم را در کشور اجرا کنیم.

او با بیان اینکه هدر رفت آب در حوزه کشاورزی کشور به ویژه استان مازندران جدی و نگران کننده است، گفت: با سامانه‌های نوین آبیاری و بهره وری می‌توان برای رفع این چالش اقدام کرد.

نیازی شهرکی ادامه داد: برای هوشمند سازی آبیاری، ۱۶ نقطه در کشور به عنوان نمونه انتخاب شده و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آبیاری هوشمند در آن‌ها اجرا شده است.

او گفت: در این شیوه با استفاده از لوازم سنجش، شاخص‌هایی مانند رطوبت، اقلیم، جنس خاک و میزان بارندگی پایش شده و آبیاری با محاسبه دقیق و بر اساس نتایج این پایش‌ها انجام می‌شود تا هدر رفت آب به کمترین میزان برسد و بهره وری منابع آبی افزایش یابد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی کاهش هزینه تمام شده طرح‌های آب و خاک را یکی دیگر از اولویت‌ها اعلام کرد و گفت: انتقال با لوله، استفاده از کانال‌های بتونی و بتونی پارچه‌ای به عنوان گزینه‌های جایگزین کانال خاکی انتقال آب در حوزه کشاورزی در اولویت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار