رئیس اداره استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد استان زنجان گفت: طی پنج سال گذشته، ۱۸ دفتر استانداردسازی در دانشگاه‌ها، مراکز فنی و نظام مهندسی و دستگاه‌های اجرایی استان ایجاد شده است.

محمدرضا رستمخانی رئیس اداره استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد استان زنجان، ارتقای سطح آگاهی سازمان های ذیربط نسبت به استاندارد و ارکان استانداردسازی جدید را از جمله اهداف تاسیس دفاتر استانداردسازی ذکر کرد.

وی اظهار کرد: تعامل موثر بین سازمان ملی استاندارد ایران و دستگاهها به منظور مشارکت موثر در تدوین استانداردهای ملی مرتبط در راستای افزایش پوشش استاندارد و بستر سازی مناسب برای اجرایی شدن استاندارهای ملی در ساختار اجرایی و عملیاتی دستگاه ها از دیگر اهداف ترسیم شده در این بخش است.

رستمخانی افزود: موضوع تبصره یک ماده سه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد بر موظف بودن تمامی دستگاه‌های اجرایی تابعه قوه مجریه در تدوین استاندارد مقررات فنی حوزه مربوط با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی و اجرا و نظارت بر آن تاکید دارد.

به گفته این کارشناس، ایجاد دفاتر استانداردسازی در سازمان ها می تواند کمک بسیار موثری در انجام این وظیفه داشته باشد و اداره کل استاندارد استان نیز از طریق همین دفاتر می تواند در راستای استانداردسازی فرایندهای درون سازمانی دستگاه ها مشاوره های لازم را ارائه کند.

وی، ترویج و آموزش استانداردسازی با استفاده از ظرفیت این دفاتر و استفاده از توان علمی و پشتیبانی متخصصان دستگاه ها در زمینه اجرایی کردن ارکان استانداردسازی نوین در سطح ملی را از دیگر اهداف تعیین شد در این بخش اعلام کرد.

وی اظهار داشت: برنامه های مهم دیگر اداره کل استاندارد استان در این راستا، شناسایی کارشناسان سازمان های دولتی و غیر دولتی و اساتید دانشگاه ها و ترغیب آنها برای مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و ملی است.

رستمخانی بر اثربخشی حضور متخصصان کشور در تدوین استانداردهای بین المللی و سهم خواهی تدوین این استانداردها در سطح بین المللی، تاکید کرد و گفت: اگر استانداردی در مورد یک موضوع بین المللی تدوین شود به طور قطع پس از عملیاتی شدن آن در سطح کشورها در تجارت جهانی و تبادل کالا و خدمات تاثیر گذار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.