معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز مرحله دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین در استان از ابتدای بهمن خبر داد.

شفائی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی فوق‌العاده واگیر دام بوده که در صورت وقوع و اپیدمی خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران و تولیدکنندگان وارد می‌کند لذا واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها و رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای در دامداری‌ها ازمؤثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری است.

او افزود: بیماری تب برفکی با علائم ایجاد زخم‌های شدید در دهان و لثه باعث کاهش وزن، کاهش شیردهی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی می‌شود بنابراین جهت حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و پیشگیری از خسارت‌های وارده به دامداران هر ۶ ماه یکبار طرح واکسیناسیون تب برفکی انجام می‌شود.

شفائی ادامه داد: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری، انجام به موقع واکسیناسیون است که به این منظور دامپزشکی استان تمام تلاش خود را به منظور تأمین و تزریق واکسن برای دام‌های روستایی – عشایری به انجام می‌رساند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خصوص مایه کوبی در واحد‌های صنعتی ضروری است که صاحبان این واحد‌ها جهت پیشگیری از شیوع بیماری و حراست از سرمایه‌های دامی خودشان با همکاری مراکز مایه کوبی بخش خصوصی نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کنند.

او گفت: پیش بینی می‌شود در این مرحله حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و ۲۸ هزار رأس دام سنگین مورد مایه کوبی قرار گیرند.

شفائی تصریح کرد: دامداران جهت اجرای هرچه بهتر طرح و پوشش مناسب مایه کوبی در استان با اکیپ‌های مایه کوبی دولتی و خصوص نهایت همکاری را داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.