رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی اصفهان:

۵۱ درصد از جمعیت سالمندان استان اصفهان چاقی شکمی دارند

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:دوران همه گیری بیماری کووید-۱۹ به دلیل کم تحرکی و تغییر الگوی غذایی مردم عاملی برای تشدید اضافه وزن یا چاقی شد.

مرجان منوچهری گفت: بر اساس آخرین آمار موجود از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳.۷ درصد از جمعیت بزرگسال (شامل جوانان، میانسالان و سالمندان) و نزدیک به یک پنجم نوجوانان، درگیر اضافه وزن یا چاقی هستند.

او با بیان اینکه ۵۱ درصد از جمعیت سالمندان استان اصفهان نیز چاقی شکمی دارند، اظهار داشت: چاقی شکمی با بیماری‌های غیر واگیر و سندروم متابولیک مرتبط است و می‌تواند به دیابت، کبد چرب یا انواع سرطان‌ها منجر شود.

منوچهری افزایش اضافه وزن و چاقی را زنگ خطری برای سلامتی افراد دانست و اضافه کرد: دوران همه گیری بیماری کووید-۱۹ به دلیل کم تحرکی، بی تحرکی و تغییر الگوی غذایی مردم عاملی برای تشدید اضافه وزن یا چاقی شد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه اضافه وزن و چاقی امروزه یک معضل جهانی است، تصریح کرد: چاقی، نوعی سوء تغذیه بر اثر بیش‌خواری یا تغذیه نادرست است و یکی از عوامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و پرفشاری خون به‌شمار می‌آید.

او با اشاره به ضرورت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در بین افراد با هدف کنترل بیماری‌های غیر واگیر، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، سیزدهمین بسیج ملی تغذیه از ۲۴ دی امسال تا ۷ بهمن با مشارکت بخش‌های مختلف و به‌منظور آگاهی سازی و به‌کارگیری راهکار‌های مختلف برای تامین سلامت جامعه برگزار می‌شود.

منوچهری شعار این پویش را "حال خوب با وزن مناسب" اعلام کرد و افزود: در این بسیج ملی تلاش می‌شود تا حساس سازی برای مردم درباره اضافه وزن و چاقی ایجاد و از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش، رسانه ها، شهرداری‌ها و نهاد‌های علمی و دانشگاهی را از برنامه‌های بسیج ملی تغذیه دانست و خاطرنشان کرد: در این رویداد برای برگزاری برنامه‌هایی مانند ارائه دوره‌های آموزشی یا جشنواره‌های غذای سالم برنامه ریزی شده است.

او همچنین از ارائه خدمات مشاوره تغذیه به مردم در مراکز بهداشت و جامع سلامت خبر داد و اظهار داشت: مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز در صورتی که به اضافه وزن یا چاقی مبتلا باشند به پزشک یا کارشناس تغذیه ارجاع داده شوند و از خدمات تخصصی بهره بگیرند.

منوچهری با بیان اینکه اصلاح الگو‌های غذایی نامطلوب برای پیشگیری از اضافه وزن یا چاقی بسیار مهم است، تصریح کرد: امروزه بسیاری از مردم از غلات تصفیه شده و میان وعده‌هایی مانند کیک و بیسکوییت و لبنیات پر چرب استفاده می‌کنند که باید اصلاح شود.

او با اشاره به اینکه داشتن تحرک مانند پیاده روی یا ورزش کردن باید پیوسته باشد تا تاثیر داشته باشد، افزود: اگر در نوجوانی نتوانیم جلوی اضافه وزن را بگیریم نوجوان ما در آینده به یک فرد بزرگسال چاق تبدیل می‌شود و این فرایند، پیش رونده است.

سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار " حال خوب با وزن مناسب" از ۲۴ دی امسال آغاز شد و تا هفتم بهمن امسال ادامه دارد.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.