پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند که این ضرب الاجل، مهلت ابتدایی دستگاهها بود و تا ۳۰ آذر تمدید شد. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که آمار دستگاههای متصل به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده که به نوعی تکالیف اولیه خود را عملی کرده اند.
به گفته موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، ۸۴ درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که از بین آنها ۸۰ درصد پنجره واحد اختصاصی دارند. ۴ درصد دستگاهها در فرایند اتصال به پنجره هستند و ۱۲ درصد هم دستگاههایی هستند که با وجود پایان ۳۰ آذر ماه و مهلت قانونی، هنوز به درگاه متصل نشده اند. موحد این را هم مطرح کرده بود که اگر در زمان مقرر این اتفاق رخ ندهد، مسئله در دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مطرح و دستگاه در صورت لزوم به مراجع نظارتی دیگر معرفی میشود.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید. این سامانه مدتی است که با ظاهری جدید به کاربران ارائه خدمت میکند و برای سهولت دسترسی افراد، سازمانها در بخش جداگانهای از وزارتخانهها قرار دارند.
طبق اطلاعاتی که در بخش اطلاع رسانی پنجره مشخص شده، پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت راه و شهرسازی در بین دستگاههای پرمخاطب ملی و استانی قرار دارد. برای این وزارتخانه مجموعا ۴۳۳ خدمت تعریف شده که مربوط به ۱۵ دستگاه تابعه این وزارتخانه به علاوه ستاد وزارتخانه است. تاکنون از وزارت راه ۱۲ دستگاه به پنجره متصل شده اند و در این سامانه قابل مشاهده است. ستاد وزارتخانه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شرکت باز آفرینی شهری ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواشناسی کشور، شرکت آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید این دوازده دستگاه هستند.
دستگاههای مذکور ۴۰۵ مورد از خدمات را از بین مواردی که قابلیت الکترونیکی شدن دارند پوشش میدهند. در وزارت راه همچنان ۲۸ خدمت دیگر که مربوط به دستگاههای سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی هستند پایشان به پنجره ملی خدمات باز نشده است. البته از این ۲۸ مورد، بخشی قابلیت الکترونیکی شدن دارند و مواردی هم خدمات دولت به دولت هستند که لزومی به ارائه آنها در پنجره نیست. با این اعداد و ارقام میتوان گفت که از نظر دستگاهی ۷۵ درصد و به لحاظ تعداد خدمات هم در حدود ۹۳ درصد خدمات وزارت راه و شهرسازی از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند قابل انجام است.
در درگاه ملی مجوز هم ۱۰۸ مورد مجوز از وزارت راه و شهرسازی قابل دریافت است که البته مواردی از آنها به دلایلی که عدم اتصال سامانه به درگاه ملی مجوز اعلام شده فعلا قابل دریافت نیست.