بنیاد مسکن از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است که البته خدمات آن به صورت جداگانه از پنجره واحد این وزارت‌خانه و در سامانه راهبر ارائه می‌شود.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۱۰۰ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی در کنار معرفی خدمات دستگاه‌های وزارت‌خانه ای، خدمات مربوط به سازمان‌ها نیز در بخش سازمان‌های مستقل آورده شده است. یکی از این دستگاه‌ها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و ۳۰ خدمت برای آن آورده شده که به تفکیک می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. تامین مسکن محرومان، ساخت و واگذاری واحد‌های مسکن شهری، سنددار کردن املاک در روستا‌ها و شهر‌های محروم، ارائه نقشه‌های روستایی (GIS)، اعطای تسهیلات مسکن روستایی، ارائه خدمات فنی و مهندسی پروانه ساخت ساختمان‌های روستایی و پاسخ به استعلامات زمین و مسکن روستایی از خدماتی است که در این سامانه برای سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ذکر شده است.

پنجره ملی خدمات

عمده خدمات این بنیاد به صورت غیر الکترونیک ارائه می‌شود، اما بنابر آخرین آماری که از دفتر فناوری اطلاعات بنیاد مسکن ارائه داده شده اگرچه اتصال خدمات این بنیاد به دلیل چالش‌ها و ناسازگاری سامانه‌ها به طول انجامید، اما اکنون ۹ خدمت بنیاد مسکن از طریق پنجره ملی خدمات قابل ارائه هستند.

این ۹ خدمت تعیین حدود وضعیت، خدمات فنی و مهندسی، صدور پروانه، صدور پایان کار و عدم خلاقی، تغییر کاربری اصلاح ضوابط، اصلاح معابر، اصلاح محدوده، خط درخواست تسهیلات ساخت مسکن روستایی و ثبت در خواست تعمیر مسکن روستایی هستند که پیشتر به صورت حضوری انجام می‌شدند و اکنون الکترونیکی شدن آن‌ها وضعیت خدمات رسانی را بهبود بخشیده است.

سامانه بنیاد ملی مسکن

افراد با ورود به صفحه مرتبط با این بنیاد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با سامانه راهبر مواجه خواهد شد که امکان ثبت درخواست در زمینه‌های مختلف در آن فراهم شده است. در بخش تسهیلات، تسهیلات قرض الحسنه و طرح ویژه بهسازی و مسکن و روستایی دیده می‌شود.

برای صدور پروانه‌های ساختمانی هم سه خدمت درخواست فنی صدور پروانه، تعیین حدود و وضعیت، درخواست امکان صدور پایان‌کار دیده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
بنیاد مسکن اصفهان جهت صدور پروانه ساخت در روستاها اعم از پروانه ساخت مسکن یا پروانه ساخت باغ ویلا تقاضای دریافت مبلغی معادل پنج تا ده درصد قیمت زمین را میکند که این عملا یک مانعی است برای آبادی روستاها و خانه دار شدن قشر کم درآمد. از طرفی چون مالکین زمین از عهده پرداخت این مبلغ ها بر نمی آیند اقدام به ساخت غیر مجاز بدون دریافت پروانه ساخت از بنیاد مسکن می کنند. باشگاه خبرنگاران جوان لطفاً پیگیری بفرمایید این اقدام بنیاد مسکن اصفهان قانونی است؟ متاسفانه حتی بنیاد مسکن قبول نمیکند که این مبلغ مورد درخواست را مالک زمین بطور قسطی پرداخت کند و تا این مبلغ نقدا تمام و کمال پرداخت نشود اجازه صدور پروانه ساخت توسط دهیاری را نمی‌دهد. در شرایطی که دولت محترم تلاش برای خانه دار شدن قشر کم درآمد دارد این رویه بنیاد مسکن در خصوص مناطق روستایی واقعا جای سوال دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
ماشا ا.. چه خدماتی هم ارایه میده چون بیشتر برای روستاها هست و امام هم فرمودن بنیاد مسکن جز برای روستاییان نیست اگه قطعه زمینی از خود یا ارث داشته باشی بخاهی تفکیک کنی با هر قطعه پول ناجبز بیست تا سی میلیونی صفحه کاممیوتر بنیاد خط کشی شده و برای ساخت خانه در روستا تا بیای بجنبی بنیاد و اب و برق چنان با تو حساب و کتاب میکنن که فقط بتونی همین کارهای بنیاد را انحام بدی بعد هر چند سال یکبار تکرار کنی پول وده بنیاد مسکن
آخرین اخبار