قاضی جوانی که برای بچه‌های کله‌شق پدری می‌کند

قاضی حسین رمضانی‌زاده رئیس دادگستری شهرستان بم و دارنده رتبه نخست جشنواره کشوری آراء برتر مجازات جایگزین حبس در سال ۱۴۰۱است.

حسین رمضانی‌زاده یک قاضی ۳۶ ساله است، جوان و پرانرژی، نجیب و خیررسان، آرایی که او برای نوجوانان و اطفال بزه‌کار صادر می‌کند بیش از آنکه رای یک قاضی باشد، تنبیه‌هایی‌ست از جنس پدرانه، پدری که دلسوزانه برای اصلاح فرزند خطاکار خود تلاش می‌کند، او رئیس دادگستری شهرستان بم است که به‌تازگی رتبه نخست جشنواره کشوری آراء برتر مجازات حبس را از آن خود کرده است.


بیشتربخوانید


قاضی حسین رمضانی‌زاده متولد ۱۳۶۵ در رفسنجان و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق با گرایش جزا و جرم‌شناسی است، فعالیت قضائی خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده و در سمت‌های مختلفی از جمله دادیار دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بردسیر، دادرس دادگستری بردسیر، رئیس دادگستری شهرستان‌های کوهبنان و بردسیر خدمت کرده و هم‌اکنون رئیس دادگستری شهرستان بم است.

قاضی جوان

قاضی نمونه کشوری در سال ۱۴۰۰ و یکی از ۵ قاضی برگزیده جشنواره کشوری آراء برتر مجازات حبس در سال ۹۷ هم از دیگر افتخارات این قاضی جوان است، وی همچنین در راه‌اندازی دادگاه کیفری یک ویژه اطفال و نوجوانان در شهرستان‌ها پیشگام بوده و موفق به راه‌اندازی این دادگاه در بم شده است.

با توجه به وضعیت کاری و مسؤولیتی که رمضانی‌زاده به‌عنوان رئیس دادگستری شهرستان بم دارد، بیشتر باید پرونده‌های حقوقی را مورد رسیدگی قرار دهد، اما از همان زمان که دادرس بود و به پرونده‌های کیفری هم رسیدگی می‌کرد، به حوزه مجازات‌های جایگزین حبس و حقوق اطفال و نوجوانان علاقه‌مند شد.

قاضی حسین رمضانی‌زاده می‌گوید: با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه و منویات مقام معظم رهبری، به مجازات‌های جایگزین حبس و حقوق اطفال و نوجوانان علاقه دارم و علاوه بر مسؤولیت دادگستری کوهبنان، بردسیر و بم ابلاغ ویژه‌ای را به‌عنوان قاضی رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان حوزه تحت تصدی داشته و دارم و به‌طور خاص به پرونده‌های اطفال و نوجوان در حد امکان رسیدگی می‌کنم و آرای مختلفی در این زمینه صادر کرده‌ام.

حدود یک سال و نیم از سکان‌داری رمضانی‌زاده بر دادگستری شهرستان بم می‌گذرد، وی در این مدت ۱۰ رای در حوزه اطفال صادر کرده است، آرایی که بچه‌های خطاکار را به‌جای کانون اصلاح و تربیت به کلاس درس و جلسات مشاوره فرستاده است.

وی با اشاره به اینکه کنوانسیون حقوق کودک مصوب ۱۹۸۹ میلادی عضویت ایران را هم پذیرفته است، اظهار می‌کند: از مجازات‌های جایگرین حبس با رویکرد اصلاح، بازپروی و بازاجتماعی کردن نوجوانان و اطفال استفاده می‌شود.

حکم‌های پدرانه قاضی جوان برای ۳ پسر نوجوان

پسر ۱۵ ساله‌ای که به جرم سرقت دستگیر شده بود، یکی از افرادی‌ست که با حکم پدرانه قاضی رمضانی‌زاده به جامعه برگشته است، رئیس دادگستری شهرستان بم در این باره تصریح می‌کند: با توجه به شرایط خاص از جمله شرایط خانوادگی که بر شخص بزهکار حاکم بود، از جمله اینکه این کودک از دوران طفولیت از نعمت پدر بی‌بهره بود و مادر هم اشراف کامل بر وضعیتش نداشت و تربیت او با اشکال مواجه بود، با توجه به پیشنهادی که مددکار اجتماعی و مشاور دادگاه اطفال داد و در پرونده شخصیت کودک هم اشاره شده بود، ما به جای مجازات حبس از نهاد‌های جایگزین حبس استفاده کردیم.

رمضانی‌زاده به توضیح درباره نهاد‌های جایگزین حبس برای این مجرم نوجوان می‌پردازد و می‌گوید: گفتیم این فرد باید یکی از حرفه‌ها و مشاغلی که در آینده می‌تواند به او کمک کند تا از این وضعیت رها شود را فرا گیرد، همچنین معرفی به روانشناس و مددکار اجتماعی اداره بهزیستی در نوبت‌های مختلف از دیگر اقدامات بود.

وی می‌افزاید: همچنین این فرد باید هر ماه یک نوبت به مددکار اجتماعی مراجعه کند و گزارش کاملی از وضعیت خودش ارائه کند از اینکه نحوه ارتباطش با اطرافیان، نحوه معاشرتش با دوستان و خانواده و به ویژه با افراد در محل تحصیلش چگونه است و مددکار اداره بهزیستی را هم ملزم کردیم بر روند رفتار و ارتباط این کودک با اطرافیانش نظارت داشته باشد تا مشکلات سابق حل شود.

همچنین یک پسر نوجوان بازمانده از تحصیل که با چاقو به فردی آسیب رسانده بود از دیگر بچه‌هایی‌ست که قاضی رمضانی‌زاده برای او حکم صادره کرده است، این قاضی جوان عنوان می‌کند: ما اداره بهزیستی را ملزم کردیم با کمک نهاد‌هایی از جمله آموزش و پرورش و، ولی قهری وی که در قانون حمایت از اطفال قید شده است، شرایط تحصیل این فرد را فراهم کنند و ارائه گزارش و نظارت هم داشته باشند.

اما قاضی رمضانی‌زاده برای یک پسر ۱۷ ساله از اهالی یکی از استان‌های شرقی کشور هم حکمی پدرانه صادر کرده است، وی درباره پرونده این فرد می‌گوید: این پسر مقدار زیادی موادمخدر حمل کرده بود، اما شرایط خاص بر زندگی وی حاکم بود، با فقر و تنگدستی زندگی می‌کرد و پدرش هم بیکار بود و او مجبور بود، کار کند و معیشت خانواده‌اش را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: برای این پسر هم از مجازات جایگزین به جای حبس استفاده شد که یکی از مواردش این بود در مشاغلی حرفه‌آموزی کند که در آینده به کارش کمک می‌کند و الزام به تحصیل و مراجعه به مددکار را هم برایش در نظر گرفتم.

ذهن بچه‌های بزه‌کار را برای برگشت به جامعه آماده می‌کنیم

این قاضی جوان که طی چند سال رتبه برتر آرای جایگزین حبس برای بزرگسالان را هم در پرونده کاری خود دارد و احکامی مانند کاشت درخت در جرایم حوزه منابع طبیعی، تهیه تابلو و علوفه برای حیوانات برای شکارپیان غیرمجاز و تنظیف معابر و انجام اقدامات خدماتی برای سارقان را صادر کرده است، می‌گوید: نظرم این است که طفل و نوجوان با توجه به مفاد کنوانسیون حقوق کودک و قوانینی که ما داریم به صلاح نیست خدمات اجتماعی انجام دهد.

رمضانی‌زاده ادامه می‌دهد: به نظرم انجام اقدامات خدماتی ممکن است برای کودکان ما جنبه بازاجتماعی کردن نداشته باشد و حتی به نوعی برای آن کودک جنبه تنبیهی هم داشته باشد، بنابراین رویکردم این است برای اطفال و نوجوانان بیشتر به سمت اقدامات روانشناختی برویم تا ذهن بچه را آماده کنیم که می‌تواند به جامعه برگردد و این جرمی که مرتکب شده به علت شرایط خاص بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات دادگستری کل استان کرمان و شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در زمینه برگزاری جلسات با مددکاران، مشاوران و مدیران دفاتر را در موفقیت‌های خود موثر می‌داند و با قدردانی از همکاران خود بیان می‌کند: در هر حوزه قضایی استان کرمان یک مددکار و دفتر حمایت از اطفال و زنان داریم که در رسیدگی به پرونده‌ها به ما کمک می‌کنند و از نظرات مشاور و مددکار در صدور رای استفاده می‌شود.

بچه‌ها «توجه» می‌خواهند

این قاضی برگزیده کشوری بیان می‌کند: ما برای مجازات کردن اشخاص چند هدف می‌توانیم در نظر بگیریم و مهمترین هدف ما اصلاح، بازپروری و بازاجتماعی کردن اشخاص هست و به نظرم این امر در حوزه اطفال و نوجوانان نمود بیشتری دارد، زیرا این اشخاص در سن خاصی هستند که نیاز است به آن‌ها توجه شود و حتما استعداد‌ها و ظرفیت‌های‌شان برای بازگشت به جامعه را شناسایی کنیم.

رمضانی‌زاده ابراز می‌کند: فردی که در سن ۱۵، ۱۶ سالگی هست، شاید استعداد‌های زیادی در زمینه‌های مختلف داشته باشد، اما این استعداد‌ها به دلیلی به حاشیه رفته‌اند و مرتکب جرمی شده است و ما می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم تا به آینده جامعه کمک کنیم و به‌جای اینکه این افراد را مجازات کنیم به آن‌ها بگوییم، ما به شما توجه کرده‌ایم و استعداد‌ها و ظرفیت‌های شما را شناسایی کرده‌ایم، بنابراین این افراد و خانواده‌های‌شان به‌جای اینکه ناراحت و سرخورده شوند وقتی بینند به آن‌ها توجه شده است، مسیر زندگی‌شان عوض می‌شود و من این را دیده‌ام که به سمت و سویی رفته‌اند که به بارور کردن ظرفیت‌های‌شان برسند.

وقتی دزد پرنده‌ها عاشق درس و مشق شد

اما این قاضی جوان پس از آنکه حکم‌های پدرانه خود را برای کودکان و نوجوانان بزه‌کار صادر می‌کند، پیگیر روند اصلاح این بچه‌ها هم می‌شود، وی درباره سرنوشت یکی از پسر‌هایی که او برایش حکم صادر کرده است، می‌گوید: پسر نوجوانی در کوهبنان بود که چند مورد سرقت پرنده انجام داده بود و ما به جای اینکه زندان و حبس برایش تعیین کنیم، وی را ملزم به مراجعه به مددکار و همچنین تهیه یک تحقیق و مقاله با همکاری واحد آموزشی و مددکار کردیم و این فرد بعد از شش‌ماه نه‌تن‌ها دیگر دست به کار خلافش نزد بلکه علاقه‌مند به‌تحصیل شده و اعتماد به‌نفس خوبی پیدا کرده بود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار