بهرامی گفت: رادیو بجز در موارد محدود، تولید در حوزه رادیو تئاتر ندارد و رسالتش در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید نمایش‌های رادیویی است.

علی بهرامی، تهیه‌کننده رادیویی و عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره رادیو تئاتر گفت: اگرچه در قالب‌های جدید برنامه‌سازی قالب رادیو تئاتر را گنجاندند، ولی بجز موارد محدود، رادیو تولید در حوزه رادیو تئاتر ندارد. رسالت و ماموریت رادیو در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید نمایش‌های رادیویی است. 

بهرامی ادامه داد: به لطف دوستان در جشنواره تئاتر فجر سالیان سال است که بخش رادیو تئاتر ثابت است و همه عزیزان بخصوص همکارانم در اداره کل هنر‌های نمایشی می‌توانند متقاضی حضور در آن بخش باشند. متقاضیان نمایش‌هایی را آماده می‌کنند و بخشی از آن‌ها طی فرایند چند مرحله‌ای به بخش نهایی جشنواره راه پیدا می‌کند و به داوری گذاشته می‌شود که برگزیدگانش مشخص می‌شود. 

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که انگیزه تولید در زمینه رادیو تئاتر از سوی همکارانتان چقدر است، افزود: معمولاً دوستانی که پیشینه تئاتری دارند و به اداره کل هنر‌های نمایشی رادیویی پیوستند، خیلی بیشتر تمایل نشان دادند. باتوجه به نوظهور بودن این رسانه و جذابیت‌هایی که دارد، شاید افرادی که از این قاعده مستثنی هستند، بخواهند آن را تجربه کنند. 

وی با بیان اینکه رادیو تئاتر باوجود نوظهور بودنش عمرش در دنیا به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و نمونه‌های خیلی جدی از این قالب در سطح دنیا وجود دارد، توضیح داد:، اما برخی اوقات می‌بینیم با کمی کج‌سلیقگی این رسانه نوظهور درست تعریف نمی‌شود. برخی اوقات با اجرای زنده یک نمایش رادیویی اشتباه گرفته می‌شود. درحالی که رادیو تئاتر صرفاً این نیست. رادیو تئاتر ترکیبی از نمایش صحنه‌ای و نمایش رادیویی است که منجر به رسانه جدید با ویژگی‌های خودش می‌شود. 

عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به ویژگی‌های مثبت و منفی رادیو تئاتر تصریح کرد: مهمترین عنصر در نمایش رادیویی تخیل است که رادیو تئاتر کمی این تخیل را مخدوش می‌کند. اما آورده‌های دیگری دارد که به‌نظر منِ حامی این رسانه، به از بین رفتن کمی از تخیل می‌چربد. 

بهرامی درباره هزینه‌های رادیو تئاتر برای رادیو گفت: طبیعتاً هزینه‌هایی دارد. چون باید فضایی را درنظر بگیرند تا دوستان در روز‌های متمادی تمرین کنند و دکور، گریم، طراحی لباس و ... درنظر بگیرند که مستلزم صرف هزینه است. 

عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره مراحل انتخاب آثار در بخش رادیو تئاتر توضیح داد: مرحله اول بررسی متون است. در مرحله دوم متقاضیان براساس متن‌ها یک نمایش رادیویی را تنظیم می‌کنند که توانمندی‌شان در این حوزه و رابطه‌شان با درام صوتی سنجیده می‌شود. در مرحله آخر رادیو تئاتر‌ها به بخش نهایی راه پیدا می‌کنند.

محسن سوهانی، مدیرکل هنر‌های نمایشی رادیویی و رادیونمایش در گفت‌و‌گویی درباره تعداد آثار ارسالی به بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر گفته بود، در این دوره از بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر ۸۳ اثر شرکت نمودند که پنج اثر از تهران و ۷۸ اثر از دیگر استان‌ها بودند. از این میان ۱۱ اثر پس از داوری اولیه به بخش نهایی راه یافتند که به دو نمایش منتخب از جشنواره مقاومت پیوسته و مجموعاً ۱۳ اثر نهایی را تشکیل می‌دهند. 

به گفته سوهانی، در این بین آثار تولیدی سازمان صدا‌و‌سیما مخصوصاً مراکز استان‌ها حضوری موفق و چشمگیر داشتند. اجرای این آثار از روز ۲۵ دی در سالن مهر حوزه هنری آغاز و تا ۳۰ دی ادامه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.