سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با احیای تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان حدود ۴۵۰ قطعه غاز خاکستری مهاجر طی روز‌های اخیر وارد این تالاب شدند.

فاروق سلیمانی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب کانی برازان این تعداد غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کردند که در کُلنی‌های بزرگ و کوچک مشغول استراحت و تغذیه بودند.

وی با پیش‌بینی اینکه در روز‌های آینده بر تعداد این گونه در تالاب‌های این منطقه افزوده می‌شود، افزود: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره علاوه بر غاز‌های خاکستری، تعدادی از گونه‌های در معرض انقراض از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری را در این تالاب مشاهده کرده بودند.

وی ادامه داد: هم اکنون با رهاسازی آب از سد مهاباد و احیای چشمه‌های تامین کننده آب تالاب بین المللی کانی‌برازان، وضعیت آبی این تالاب مطلوب است و پرندگان مهاجر و بومی آن در محدوده ۱۰۰ هکتاری از وسعت کانی‌برازان که آب از عمق کافی برخوردار است دیده می‌شوند.

سلیمانی یادآور شد: علاوه بر این، تعداد غاز خاکستری انواع پرندگان مهاجر دیگر شامل چنگر، اردک نوک پهن، اردک سرسبز، گیلار، فلامینگو، تنجه و هشت قطعه قوی فریادکش نیز وارد تالاب کانی برازان شده‌اند.

وی از اهالی روستا‌های همجوار این تالاب بین‌المللی خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه‌های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.