سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: نخستین دسته از قو‌های مهاجر برای استراحت و تغذیه وارد تالاب سولدوز در این شهرستان شدند.

اکبر قایمی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود؛ نخستین دسته از قو‌های مهاجر که شامل دسته‌های پنج و ۶ قطعه بودند را در تالاب سولدوز مشاهده کردند.

وی اضافه کرد: امسال تالاب سولدوز نقده میزبان بیش از ۵ هزار بال پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر است که به منظور استراحت و تغذیه وارد این تالاب شده‌اند این پرندگان مهاجر شامل انواع غازها، آنقوت، انواع اردک‌سانان و پرندگان شکاری مانند عقاب تالابی هستند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست نقده گفت: برخی از این گونه‌ها زمستان را هم در این تالاب و سایر تالاب‌های منطقه ماندگار شده و بعضی دیگر با سرد شدن هوا به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل نامساعدبودن دیگر تالاب‌های این شهرستان از لحاظ تامین آب لازم، زمان ماندگاری پرندگان مهاجر در منطقه بسیار کمتر از سال‌های قبل است و پرندگان مهاجر پس از مدتی ماندگاری در این منطقه به سمت استان‌های شمالی پرواز می‌کنند.

قو پرنده‌ای از تیره اردکیان و از بزرگ‌ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به شمار می‌رود، این پرنده مانند دیگر اعضای خانواده اردکیان گیاه خوار بوده و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کند.

قو‌ها در مناطق آبگیری و مرداب گونه زندگی و تخم‌گذاری کرده و با تغییر فصل‌ها به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.