سخنگوی اسبق سازمان غذا و دارو گفت: باید شرط ورود به کشور، ارائه کارت واکسن و آزمایش pcr در ۴۸ ساعت گذشته باشد.

کیانوش جهانپور، کارشناس حوزه سلامت و سخنگوی اسبق سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر باید افزایش رعایت شیوه‌ نامه های بهداشتی و جلب مشارکت عمومی، همچنین افزایش میزان واکسیناسیون را ارتقاء داد. همزمان نیز با استاندارد‌های مراقبت بهداشتی مرزی (IHR) و روش‌های غربالگری و قرنطینه در مبادی مرزی، ریسک را به حداقل ممکن کاهش داد؛ زیرا  ممنوعیت تردد امکانپذیر نیست و هیچ کشوری چنین نخواهد کرد.

به گفته وی اگر افراد هنگام اخذ روادید ملزم به ارائه مستندات رسمی قابل رهگیری واکسیناسیون در ۶ ماهه اخیر شوند، شرط ورود به کشور ارائه کارت واکسن ، آزمایش pcr کرونا در ۴۸ ساعت قبل باشد و در مبادی ورودی افراد مشکوک قرنطینه و تست شوند با کمترین آسیب از این مرحله عبور می کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر باید شرط ورود به کشور چه از طریق مرز‌های هوایی، چه مبادی زمینی و دریایی ارائه آزمایش منفی PCR در ۴۸ ساعت اخیر از آزمایشگاه‌های معتبر باشد. 

جهانپور گفت: در حوزه مراقبت‌های مرزی تجارب خوبی در ایام سخت شیوع کرونا وجود دارد و حتی سال گذشته وزارت بهداشت در برخی مبادی از جمله آستارا از ظرفیت بخش خصوصی و دفاتر خدمات سلامت نیز استفاده کرده که تجربه موفقی بوده است و این موضوع قابل تعمیم به سایر مرز‌ها خواهد بود.

او گفت:  وزارت بهداشت ورود درستی به این موضوع داشته و در روز‌های اخیر پروتکل‌های لازم را ابلاغ کرده است؛ اما عملیاتی شدن و پوشش کامل این شیوه نامه‌ها در چهار سویه کشور مستلزم  هماهنگی بیشتر  بین دستگاه‌های مربوطه است.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز نمی‌شود دیوار نفوذناپذیری مقابل ویروس اطراف کشور کشید و با توجه به اهمیت و ضرورت اجتناب ناپذیر مراودات بین المللی نمی‌توان کشوری را قرنطینه کامل کرد، همچنین نمی‌توان درب‌های کشور را بست.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
جهانپور همان شخصی است که در زمان مسئولیتش در زمان اوج مرض کرونا، رفت و مجری برنامه تلوزیونی شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۶ دی ۱۴۰۱
اقایان وزیربهداشت و جهانپور توعمرشون واکسن زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۵ دی ۱۴۰۱
چرا سخنگوی اسبق؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۵ دی ۱۴۰۱
این کارت های واکسن واقعا بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱
امیدواریم از موجهای قبلی مسئولین بهداشت کشور درس گرفته باشند.