جعفری گفت: میزان پر مصرف‌ها در تهران از ۴۸ درصد به ۳۵ درصد و میزان بدمصرف‌ها از ۸ درصد به ۵ درصد رسیده است.

آقای اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در حاشیه نمایشگاه صنعت آب گفت: بحث تغییر اقلیم در دنیا به ویژه در کشور ما باعث کاهش تراکم و میزان بارش‌ها شده است که این امر تغییراتی در زمینه تامین آب شرب در بخش‌های مختلف مصرف از جمله شرب و کشاورزی را به همراه داشته است؛ به همین خاطر باید رویکرد مدیریت منابع آبی را تغییر دهیم.

به گفته او، امسال سومین سالی است که بحث خشکسالی را پشت سر می گذاریم که این‌موضوع سختی‌هایی در زمینه تامین آب شرب ایجاد کرده است که درنهایت مجبور می شویم به سمت تامین منابع آب از منابع زیرزمینی برویم.

او مصرف بخش کشاورزی را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: باید به صورت اضطراری طرح‌هایی را اجرا کنیم. در حوزه شرب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای استفاده از منابع آب انجام داده ایم. از سوی دیگر با هماهنگی وزارت نیرو تامین آب صنایع به سمت استفاده از آب‌های نامتعارف پیش می‌رود.

جعفری در خصوص برنامه کوتاه مدت گفت: در چهار گروه برنامه ریزی انجام داده ایم که تقریبا تمام شهر‌های کشور تحت تاثیر این برنامه‌ها قرار می گیرند. برای میان مدت پروژه‌های مختلفی برای تامین آب انجام می شود، برای بلند مدت ابرپروژه‌های مختلفی انجام می‌شود. در روستا‌ها ۱۰ هزار روستا در قالب جهاد آبرسانی صورت گرفته که تا آخر دولت سعی می کنیم آبرسانی آن‌ها به پایان برسد.

به گفته او، ۷۲۰۰ روستا از طریق نهاد‌های انقلابی آبرسانی می شود که ۲۷ درصد پیشروی داشته است. در مرحله دوم امیدواریم بتوانیم ۱۰ هزار روستای دیگر را به بحث جهاد ابرسانی ملحق کنیم و برای افق ۲۰ ساله امیدواریم مشکلات روستا را مرتفع کنیم.

این مقام‌مسئول ادامه داد: اکنون جهاد آبرسانی روند مناسبی دارد و ۳ هزار روستای دیگر از طریق پیمانکاران پیش برده این، اما خیرین وارد حوزه آبرسانی شده‌اند و ۵ هزار روستای دیگر از طریق خیرین آبرسانی می‌شوند.

جعفری گفت: پروژه پساب با توجه به سرمایه سنگینی که می‌طلبد، کمی معطل مانده است. پروژه‌های گسترده‌ای برای تصفیه و تولید پساب تعریف شده و با توجه به بحران آبی پیشرف خوبی حاصل نشد. با قوانینی که به تصویب رسیده هیچ صنعتی نباید از آب شرب استفاده کند و باید از پساب و اب اب‌های نامتعارف تامین کنند.

این مقام مسئول گفت: اکنون یکی از مشکلاتی که دست به گریبان هستیم، اقتصاد آب است که باعث شده صنعت آب نتواند از محل درآمد‌ها مشکلات خود را حل کند. امیدواریم بتوانیم در قالب اصلاح اقتصادی آب، اما با روند تدریجی که فشاری از جهت قیمت آب به مردم نیاید، بتوانیم رشدی در این زمینه هم داشته باشیم.

او می گوید: یکی از ۴ محور تعریف شده در برنامه هفتم یک مورد مربوط به بخش آب است که حساسیت‌ها به صورت کاملا علمی باید در آن دیده شود و با برنامه ریزی‌هایی که صورت میگیرد قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد، زیرا در برنامه‌های قبلی انتظارات دست بالا گرفته شده بود.

او با اشاره به بحث تعرفه‌ها گفت: در حوزه کم مصرف‌ها و خوش مصرف‌ها افزایش تعرفه زیادی نداریم، اما در حوزه پرمصرف‌ها افزایش تعرفه اتفاق خواهد افتاد. هزینه آب روستایی گران‌تر است، زیرا منبع آبی دور‌تر است، اما به طور کلی ۴ هزار تومان برای بهره برداری و ۶ هزار تومان برای توزیع که در مجموع ۱۰ هزار تومان برای مردم است، ولی اکنون برای بخش خانگی مبلغی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان از مردم دریافت می‌شود و ۶۵ هزار میلیارد زیان انباشت ما به التفاوت ناشی از این تفاوت است.

جعفری می‌گوید: به صورت متداوم ۲۷۰ شهر در حال تنش داریم که سال گذشته بدلیل برنامه ریزی صورت گرفته بسیار کمتر بود. پر مصرف‌های تهران که ۴۸ درصد بود به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در تهران بدمصرف‌ها ۸ درصد بودند که به پنج درصد رسیده است. خط قرمزی که وزارت نیرو تعریف کرده بحث کمیت و کیفیت است که از این خط قرمز عبور نخواهیم کرد.

او در مورد قطع آب در کشور گفت: در تهران آب ۱۷ هزار مشترک قطع شده که منجر شد بد مصرفی از ۸ درصد به پنج درصد کاهش پیدا کند. بد مصرف‌ها ۴ درصد کل کشور را تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار