اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تا زمان اعلام برائت متولیان بنگاه خیریه آبلوله، متصدی امر آن است.

بنگاه مستقل خیریه آبلوله بیرجند، اولین سازمان آبرسانی در ایران است که در سال ۱۳۰۲ خورشیدی به منظور تأمین آب قابل شرب مردم شهر بیرجند، به همت ۳۰ نفر از خیرین این شهر و با کمک محمد ابراهیم خان علم (شوکت الملک دوم) تأسیس شد.

فعالیت این سازمان خیریه باعث شد تا شهر بیرجند به عنوان اولین شهر در ایران از لوله کشی آب شهری برخوردار شود.

بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: خیریه آبلوله وقف مشارکتی است و از تعداد کم اعضا شروع شد و به مرور افراد زیادی را در بهره وری شریک کرده اند و در صورت فوت هر یک از واقفان، وظایف با جمع آوری بیش از ۵۰ درصد رأی، بر اولاد واگذار می‌شود.

او افزود: چند سال پیش بود که در بررسی‌ها به دلیل تخلفات صورت گرفته، دادگاه اداره کل اوقاف را متصدی امور بنگاه معرفی کرد و تا زمان برائت متولیان، اوقاف مسئول نظارت بر آن است.

بخشی پور بیان کرد: از آنجایی که پرونده وسیع است، همچنان در حال بررسی است اما نیت وقف بنگاه در حال اجرا است و فقط هیئت مدیره اجازه دخالت در امور را ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: هم اکنون درآمد‌های حاصل از وقفیات بنگاه در جهت نیت وقف هزینه می‌شود و از محل درآمد آن حتی نمایندگی ایران خودرو و دو سوله ایجاد شده است که یک سوله را نیز به اجاره داده ایم.

او اظهار کرد: علاوه بر آن قسمتی از اراضی علی آباد نیز که به فروش رسیده و یا به اجاره داده شده است درآمدش به حساب بنگاه واریز می‌شود.

بخشی پور گفت: خیریه آبلوله ۲۶ شماره حساب داشت در حالی که هر مرکز خیریه مجاز است تنها یک شماره حساب داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.