معاون صنایع دستی استان کرمان گفت: در زمینه حل و فصل مشکلات مالی، بازاریابی و گسترش کارگاه تولید پارچه روشا اقدام می شود.

فرماندار کوهبنان به اتفاق معاون صنایع دستی استان کرمان، رئیس دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئول حوزه تسهیلات و مسئول آموزش، توسعه و ترویج اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، رئیس میراث فرهنگی و مسئول یگان حفاظت شهرستان کوهبنان از کارگاه تولیدی پارچه روشا در دهستان خرمدشت بازدید کردند.

کاظم حسین زاده معاون صنایع دستی استان کرمان در این بازدید گفت: کارگاه تولید پارچه روشا در دهستان خرمدشت کوهبنان، جزو فعال‌ترین و بهترین کارگاه‌های صنایع دستی در استان کرمان است.

او تاکید کرد: جا دارد در زمینه تخصیص وام‌های کم بهره و تسهیلات بلا عوض به کارگاه تولید پارچه روشا که در بحث اشتغال منطقه خصوصا دهستان خرمدشت گام‌های خوبی برداشته، اقدام شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان قول مساعد داد، در زمینه حل و فصل مشکلات مالی، بازاریابی و گسترش کارگاه تولید پارچه روشا اقدام کند.

مجید توکلی فرماندار کوهبنان نیز گفت: صنایع دستی در کوهبنان قدمتی دیرینه دارد و در گذشته های نه چندان دور، بسیاری از افراد در عرصه تولید صنایع دستی در کارگاه‌های خانگی مشغول به کار بودند و هر خانه در کوهبنان یک کارگاه تولیدی بود و صدای آهنگ دلنواز کارگاه‌ها به انسان آرامش خاصی می‌بخشید.

او افزود: کارگاه‌های صنایع دستی در حقیقت ارثیه‌ای ارزشمند است که از آباء و اجدادمان به جای مانده است و گویای فرهنگ، تمدن، ذوق و هنر این خطه تاریخی است و نقش مهمی در انتشار و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی دارد.

توکلی بیان داشت: متاسفانه با پیشرفت علوم و فنون، جایگاه برخی از صنایع دستی و سوغات کوهبنان از جمله صنعت فلزی، تولید سرمه، قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، آهنگری و... کم رنگ شده است و در صورت بی توجهی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

قول مساعد معاون صنایع دستی کرمان برای حمایت از کارگاه تولید پارچه روشا

او تصریح کرد: طبیعی است که با پیشرفت علوم و فنون، نیاز‌های مردم تغییر کند و ابزار و وسایل زندگی مردم دست خوش تغییرات شود؛ اما این دلیلی برای حذف این میراث ارزشمند نیست.

فرماندار کوهبنان افزود: باید تلاش شود تا با توجه به نیاز روز، شاهد تولید صنایع دستی باشیم و با راه اندازی رشته‌های دانشگاهی و حمایت جدی از تولید کنندگان در راستای ارتقای صادرات صنایع دستی گام برداریم.

توکلی بیان داشت: متاسفانه طی سالیان گذشته، عده‌ای از افراد سودجو با توزیع صنایع دستی بی کیفیت از سایر کشور‌ها، سبب خسارت به تولید کنندگان داخلی و رکود بازار شده اند که باید تلاش شود تا تولید و عرضه صنایع دستی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

فرماندار کوهبنان گفت: البته اکنون با عنایت ویژه دولت در تخصیص وام‌های اشتغال زایی و فراهم کردن بستر مناسب برای صادرات محصولات تولیدی به بازار سایر کشور‌ها صنایع دستی جان تازه‌ای گرفته است.

او افزود: در حال حاضر شاهد احیا و فعالیت برخی کارگاه‌های تولید صنایع دستی در شهرستان کوهبنان هستیم که نیاز به حمایت جدی دارند  و باید تلاش شود تا هر روستا به یک کارگاه کوچک تولید صنایع دستی مبدل شود.

در پایان فرماندار کوهبنان و همراهان از حسن توکلی و فاطمه طهماسبی، پیشکسوتان هنر صنایع دستی کوهبنان با اهدای لوح تجلیل کردند.

مهدی احمدی رئیس میراث فرهنگی کوهبنان در حاشیه این مراسم تجلیل گفت: این زوج هنرمند به اتفاق فرزندان خود در زمینه چادر شب بافی، گلیم بافی، گیوه دوزی، مشک دوزی، دباغی، بسته بندی و فروش دارو‌های گیاهی، تولید سفید آب و پته دوزی تلاش می‌کنند.

او افزود: محصولات این زوج کوهبنانی علاوه بر این که در بازار استان‌های مجاور به فروش می‌رسد به برخی کشور‌های همسایه هم صادر می‌شود که با استقبال خوب علاقه مندان مواجه است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار