محققان عملکرد مولکولی ۸۷ نوع ژن مرتبط با سرطان پروستات را شناسایی کردند.

به گفته نویسندگان یک مطالعه یافته‌ها که در Cancer Discovery منتشر شده است ، می‌تواند به راه‌های بهتری برای ارزیابی خطر سرطان و اهداف جدیدی برای دارو‌های ضد سرطان منجر شود.

محققان می‌گویند: ما به عناصر تنظیم کننده در ژنوم فکر می‌کردیم که بر ژن‌های مجاور تأثیر می‌گذارد.

دکتر رام مانی استادیار پاتولوژی و اورولوژی می‌گوید: این آلل‌های خطر برای انواع بیماری‌ها می‌توانند مانند یک کلید روشنایی عمل کنند. مانند لامپ که روی سقف است، اما سوئیچ روی دیوار اتاق است.

دکتر سیمونز گفت: یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که یک آلل خطر و ایجاد بیماری فردی می‌تواند چندین ژن را تنظیم کند.

دکتر مانی توضیح داد: سرطان پروستات یکی از سرطان‌های ارثی است.
محققان حداقل ۱۸۵ آلل شایع ایجاد سرطان پروستات یا تکه‌هایی از DNA را شناسایی کرده‌اند که از خانواده‌های اروپایی تبار منتقل شده است.اکثریت قریب به اتفاق این آلل‌ها در نواحی غیرکدکننده DNA قرار دارند که حاوی ژن نیستند و بنابراین پروتئین تولید نمی‌کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است، آلل‌ها ممکن است تنظیم ژن را کنترل کنند، اما کدام ژن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و چگونه فعالیت آن‌ها تغییر می‌کند ناشناخته است.برای پاسخ به این سؤالات، دکتر مانی و همکارانش از چندین رویکرد برای شناسایی اینکه کدام ژن به عنوان هدف برای آلل‌های خطر عمل می‌کند، استفاده کردند.

یک تکنیک نقشه برداری سه بعدی با استفاده از داده‌های ۵۶۵ تومور سرطان پروستات نشان داد که ۸۷ مورد از این آلل‌های خطر بر فعالیت صد‌ها ژن تأثیر می‌گذارد.

اگرچه تومور‌های بدخیم معمولاً در سلول‌های اپیتلیال پروستات ایجاد می‌شوند، محققان دریافتند که ژن‌های آسیب‌دیده اغلب در انواع بافت‌های دیگر، از جمله سلول‌های استرومایی و سلول‌های ماهیچه صاف که از سلول‌های اپیتلیال حمایت می‌کنند، وجو دارند.

به نظر می‌رسد بیشتر آلل‌های خطر ابتلا به پروستات، فعالیت این ژن‌ها را تغییر می‌دهند. پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که در مسیر‌های مولکولی برای رشد، آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی) و متابولیسم در میان سایر فرآیند‌های سلولی نقش دارند.

دکتر مانی گفت: برخی از آلل‌ها بر روی ژن‌های متعددی که کنترل می‌کنند فعالیت مخالف دارند. به عنوان مثال، یک آلل به نام rs۸۱۰۲۴۷۶ به طور همزمان فعالیت یک ژن را افزایش می‌دهد در حالی که فعالیت یک ژن مجاور را کاهش می‌دهد.

آلل‌های خطر همچنین برهمکنش قابل توجهی با ژن‌هایی داشتند که جهش‌های غیرقابل ارثی مرتبط با سرطان پروستات را به دست آوردند.این فعل و انفعالات ظاهراً پیش بینی می‌کند که یک بیماری چقدر تهاجمی می‌شود.

دکتر مانی گفت: این یافته‌ها در کنار هم می‌توانند به مدل‌های خطر بهتر برای بیماران و همچنین درمان‌های جدید سرطان پروستات منجر شوند.برای شناسایی آلل‌های خطر در جمعیت‌های غیراروپایی تبار به مطالعات ارتباطی بیشتری نیاز است تا بتوان مدل‌ها و درمان‌های خطر را تعداد بیشتری از بیماران تعمیم داد.

دکتر مانی گفت: مردان آفریقایی آمریکایی در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات، به ویژه بیماری تهاجمی هستند.نیاز حیاتی به مطالعات ارتباط ژنومی بیشتر در این جمعیت و سایر جمعیت‌ها وجود دارد که در آن‌ها نابرابری بهداشتی ثابت شده برای درک ماهیت خطر آن‌ها و چگونگی کاهش آن وجود دارد.

منبع: سایت مدیکال نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار