مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه فارس در پژوهش و درس‌کاوی جزو استان‌های برتر و مجری سند تحول است، از انعقاد تفاهمنامه‌ای با شهرداری شیراز برای تجهیز و توسعه پژوهشکده معلم خبر داد.

محمدخلیل عسکری در آئین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از معلمان برگزیده پژوهشی فارس، گفت: در راستای اجرای سند تحول، تفاهمنامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌ها و سازمان‌ها امضا و مبادله کرده‌ایم که یکی از آنها، توسعه و تجهیز پژوهشکده معلم با همکاری شهرداری شیراز است.

او گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که با شهرداری شیراز مبادله شد، با تامین ۳۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری، ۴۰ میلیارد تومان توسط آموزش و پرورش و ۳۰ میلیارد تومان از محل فروش املاک آموزش و پرورش، پژوهشکده معلم فارس و پژوهشگاه‌های دانش آموزی در زمینه تجهیزات تقویت می‌شود.

عسکری با اشاره به وجود پژوهشگران مطرح در استان فارس، گفت: با توجه به محوریت استان فارس در بحث پژوهش و در راستای سند تحول، کار پژوهشی را به پیش می‌بریم و وزیر آموزش و پرورش نیز بر محوریت استان فارس در پژوهش‌ها تاکید کرد.

او با اشاره به توصیه‌های هفتگانه رهبری در بیانیه گام دوم و ضمن یادآوری اینکه اولین توصیه تولید علم و فناوری است، گفت: در این بیانیه آمده که؛ دو دهه است که از رستاخیز علمی می‌گذرد و ما ۱۱ برابر رشد علمی متوسط دنیا را دارا هستیم، اما همچنان به تلاش بیشتر نیاز داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ظرفیت‌های خوبی در این اداره کل وجود دارد و باید از وجود آن‌ها بهره‌مند شویم و به سمت پژوهش و تحقیق برویم.

عسکری گفت: به دانش آموزان به عنوان دانش آموز امروز نگاه کنیم و فرصت سخن گفتن به او داده و از ایده‌هایش استفاده کنیم، فرصت نقد به دانش‌آموزان بدهیم و زمینه ارائه نظر را برای آنان فراهم کنیم.

او گفت: خواسته آموزش و پرورش فارس رساندن پژوهش به جایگاه اصلی‌اش است و بنابراین در مسیر تقویت پژوهش تلاش خواهیم کرد؛ براساس سند تحول، معلم یعنی پژوهشگر و بخشی از نظام رتبه بندی نیز رویکرد پژوهشی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه بیش از ۶۰۰۰ اقدام پژوهشی در این استان انجام شده است، گفت: از این تعداد ۱۴۷ پژوهش به مرحله کشوری راه یافته و یک پژوهشگر نیز رتبه برتر پژوهش را در کشور کسب کرده است.

عسکری اقدام پژوهی را در دستور کار آموزش و پرورش دانست و گفت: فارس، تنها استانیست که در حوزه پژوهش و درس کاوی فعالیت می‌کند و جزو استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود؛ با توجه به اینکه فارس مجری سند تحول محسوب می‌شود، تاثیر این پژوهش‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت مشهود است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در فرآیند یاددهی-یادگیری و اصلاح فرایند تربیت از این پژوهش‌ها بهره مند می‌شویم لذا از همه پژوهشگران دعوت می‌کنم در این زمینه فعال باشند.

تجلیل از ۶۲ معلم پژوهشگر برتر فارس

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز با بیان اینکه هر معلم یک پژوهشگر است، گفت: ما باید بر اساس سند تحول به سمت مدرسه و معلم پژوهنده و تربیت دانش آموز پژوهشگر پیش برویم.

فرشید قاسمی گفت: در استان فارس در رقابت‌های اقدام پژوهی امسال بیش از شش هزار معلم پژوهنده آثار خود را ارائه دادند که ۱۴۷ نفر به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدند.

قاسمی گفت: ملاک اقدام پژوهی برتر این است که پژوهشگر یک مسئله واقعی را شناسایی و توانسته باشد در مراحل نه گانه اقدام پژوهی گام بردارد و نتایج کاربردی را بدست بیاورد.

او گفت: درآئین امروز حدود ۳۰۰ پژوهشگر را به صورت نمادین دعوت کردیم و برخی پژوهش‌ها را به نمایش گذاشتیم و مابقی پژوهش‌ها را به صورت لوح فشرده در سایت آموزش و پرورش قرار می‌دهیم تا برای معلمان قابل استفاده باشد.

رئیس پژوهشکده معلم استان فارس نیز گفت: محدویت سهمیه باعث شد تا ما تنها یک پژوهشگر برتر کشوری داشته باشیم این در حالیست که استان فارس بیش از یک پژوهشگر برتر دارد.

سید مجتبی موسوی گفت: ۱۰ برگزیده کشوری داشتیم که خانم ندا امیری از شهرستان مرودشت به عنوان نخبه کشوری انتخاب شده است.

براساس این گزارش، در آئین قدردانی از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش فارس، از ۶۲ معلم پژوهشگر برتر استانی قدردانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.