مستند در پس جنگ سال های جهاد مردم افغانستان علیه شوروی و تلاش آنها برای آزادسازی کشورشان از دست اشغالگران را به تصویر می کشد.

محمد حسین محمودیان کارگردان در پس جنگ گفت: این فیلم نگاه اجمالی به تاریخ معاصر افغانستان دارد؛ سال‌هایی که کمونیست‌ها کودتا کردند تا بعد که مردم افغانستان در مقابل کمونیست‌ها در درجه اول و بعد وقتی که حکومت شوروی وقت کشورشان را اشغال کرد در برابر این کشور ایستادگی کردند و حماسه‌ای را رقم زدند که خودشان به آن سال‌های جهاد می‌گویند.

وی افزود: سال‌های جهاد تقریباً از حدود زمستان ۱۳۶۷ و فاصله کوتاهی از انقلاب اسلامی ایران شروع می‌شود و تا انتهای سال ۱۳۷۰ که رژیم کمونیستی سقوط می‌کند ادامه دارد. البته اوج آن تا سال ۱۳۶۸ است که شوروی خاک افغانستان را ترک می‌کند و مردم افغانستان شوروی را مجبور به این کار می‌کنند اما حکومت دست نشانده در افغانستان تا سه سال بعد از ترک آن‌ها دوام می‌آورد و بعد سقوط می‌کند.

محمودیان گفت: این فیلم مروری بر این سال‌ها دارد و از اینجا منشأ گرفته تا بدانیم که چرا عده زیادی از مردم افغانستان مهاجر شده‌اند. یکی از کشورهایی که بیشترین مهاجر را پذیرفته ایران باشد.

وی افزود: به نظر می‌آمد که پاسخ این سؤال برای هر ایرانی که می پرسد چرا تعدد انواع مهاجران را می‌بیند و این که چرا افغان‌ها کشور خود را ترک کرده و چرا برنمی گردند لازم بود و در این فیلم به پاسخ این سوال ها می رسد.

این مستند متشکل از ۱۴۰ مصاحبه،تحقیق و پژوهش تشکیل شده که تهیه آن ۱۰ سال به طول انجامیده است.

گزارش از خدیجه پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار