با راه اندازی سامانه مبادلات و معاملات مرغ در استان کرمان، تمامی معاملات مرغ به صورت شفاف انجام می‌شود.

محمدعلی اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و امکاناتی که در سطح استان و کشور در زمینه پرورش مرغ گوشتی در کشور ایجاد شده، تولید این محصول افزایش چشمگیری داشته به طوری که در پاییز امسال ۱۰ درصد تولید بیشتر از پاییز سال گذشته بوده است.

او افزود: این در حالیست که مصرف نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است و بدین ترتیب مرغ مازاد جمع آوری شده و در بعضی ماه‌های سال مثل ماه رمضان وایام نوروز که تقاضا بیشتر است، توزیع می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، مصرف کاهش پیدا کرده است که این باعث شده مرغ عرضه شده کمتر خریداری شود.

او بیان داشت: گوشت مرغ یک گوشت با پروتئین سالم است که من باب بحث مصرف پروتئین خانوار بهتر است با حذف اقلام غیر ضروری در سبد پروتئینی خانوار‌ها قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: برای اینکه تولید کننده دچار ضرر زیان نشود، برنامه ریزی شده که با تامین سرمایه در گردش تعاونی‌های مرغداران، مرغ مازاد جمع آوری و در زمان افزایش مصرف در جامعه این محصول سر سفره‌ها برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در استان کرمان کشتار روزانه مرغ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن و مصرف نیز تقریباً همین میزان است که یک تعادلی بوجود آمده است؛ اما مشکل اصلی در استان کرمان مرغ مازادی است که از استان‌های دیگر به استان کرمان وارد می‌شود و باعث تخریب قیمت می‌شود؛ چون مرغ گرم سه روز بیشتر ماندگاری ندارد و به دلیل پایین آمدن قیمت ضرر و زیان جبران ناپذیری به تولید کننده می‌رسد.

او تصریح کرد: به منظور تولید و ساماندهی گوشت مرغ در استان کرمان و کشور، دولت و بخش خصوصی پیگیر ایجاد سامانه‌ای هستند که بر اساس این سامانه تولید و توزیع تنظیم می‌شود و مرغ بر اساس عرضه و تقاضا تولید می‌شود؛ یعنی سفارشات مصرف کنندگان بر اساس نیاز روز در سامانه ثبت و بر همین اساس کشتار صورت می‌گیرد که با اینکار قیمت به تعادل می‌رسد و این امر باعث می‌شود که تولیدکننده و مصرف کننده متضرر نشوند.

اسماعیلی افزود: این سامانه یک سامانه ملی است که همه استان‌ها در آن به هم وصل هستند و چنانچه استانی مازاد تولید داشته باشد در همین سامانه از طریق استان‌های دیگر خریداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار