طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ما در آموزش و پرورش استثنایی به ده گروه از دانش آموزان خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می کنیم.
او ادامه داد: متناسب با شرایط و نیازهای دانش آموزان باید آموزش را به آنها ارائه کنیم. این دانش آموزان نیازهای خاصتر و ویژه تری دارند.
طریفی حسینی افزود: یکی از مهمترین برنامههایی که ما در آموزش پرورش استثنایی انجام می دهیم برنامه ملی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است، ما حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز را هر سال قبل از ورود به مدرسه مورد غربالگری و پایش قرار میدهیم و در آن برنامه سنجش اگر دانش آموزی دارای مشکل تشخیص داده شود شناسایی و هدایت میشود.برنامه سنجش را از بدو ورود به دبستان انجام می دهیم، پایگاههای سنجش فعال هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با توجه به سیاست تشخیص و مداخله به هنگام ترجیح ما به این است که ما حدود یک سال یا دوسال قبل از ورود به مدرسه سنجش را انجام دهیم.
طریفی حسینی اظهار داشت: به نفع دانش آموزان است که ما یک فرصتی را قبل ازورود به مدرسه داشته باشیم تا بتوانیم مداخلات متناسب با شرایط را ارائه کنیم تا دانش آموزان آمادگی بهتری برای ورود به تحصیل داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: ما دو گروه از دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهیم یعنی ده گروه در دو دسته به صورت کلی جا میگیرند، بعضی از دانش آموزانی که دارای آسیب های بینایی ،شنوایی، معلول جسمی و حرکتی هستند، برنامه درسی آنها همان برنامه درسی عادی است. ما یک سری انطباقها را در برنامه درسیشان انجام میدهیم و اینها در نظام آموزش عالی تحصیل میکنند.
وی گفت: بچههای نابینا بسیار با استعداد هستند و در مسابقات ملی و بین المللی همیشه مقام میآورند. بچههایی که دارای معلولیت هستند نیز در مسابقات ورزشی مقام میآورند. بچههایی که آسیب شنوایی دارند هنرمندهای خوبی می شوند.اینها هر کدام استعدادهای خاصی دارند که ما متناسب با ظرفیت استعدادشان هدایت تحصیلی را انجام میدهیم.
او افزود: از ۴۰ هزار دانش آموز حدود ۲۰ هزار از همان ابتدا در مدارس عادی هستند و خدمات لازم را از ما دریافت می کنند مثلاً ما کتابهای دانش آموزان نابینا را تبدیل به بریل و یا کتابهای صوتی می کنیم یا درشت نما میکنیم یا در واقع در زمان آموزش یک انطباقهایی میدهیم اینها خدمات خاصی است که ما به آنها ارائه می کنیم که در آموزش عادی تحصیل میکنند.
طریفی حسینی ادامه داد: بچههایی با کم توان ذهنی نظام آموزشی خاص خودشان را دارند از پیش دبستانی تا دوره متوسطه ما برای آنها برنامهریزی می کنیم . در دوره متوسطه دوم دوره کار و دانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه را داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یکی از مهمترین سیاستهای وزارت آموزش و پرورش و به طبع آموزش و پرورش استثنایی توسعه عدالت تربیتی و آموزشی است. ما در دور افتادهترین مناطق کشور مدرسه داریم. حدود ۱۷۳۶ مدرسه در سطح کشور داریم هر جایی هم که مدرسه خاص استثنایی نداشته باشیم کلاسهای ضمیمهای به مدارس عادی اضافه و شرایط آموزش را آن جا فراهم میکنیم.
وی بیان کرد: مهمترین ویژگی نظام آموزش و پرورش استثنایی انعطاف در آن است. انعطاف و آموزش فردی شده یعنی متناسب با نیازهای فردی آموزش به آن دانش آموز ارائه می شود. ما انعطاف در قوانین و سیاستها و در برنامههای آموزشی داریم.