انشعاب‌های غیرمجاز یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که کم‌آبی‌ها و مشکلات تأمین آب را دوچندان می‌کند.

محدودیت منابع آبی در کشور، لزوم حفظ و صیانت از همین منابع محدود را بیش از پیش آشکار می‌سازد، اما وجود انشعابات غیر مجاز برای برخی از مشترکین درد سر ساز شده است. در این میان برخی از افراد بدون داشتن انشعاب مجاز، به مصرف آب در مصارف غیر خانگی، چون باغ اقدام می‌کنند.

با وجود اینکه سالانه هزینه‌های سنگینی برای تصفیه و توزیع آب شرب در شبکه‌های شهری و روستایی پرداخت می‌شود، اما قیمت پایین آب مصرفی مشترکان نیز مانع رفتار غیرقانونی استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب شرب نشده است.

بر اساس ماده یک قانون مجازات، استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوط، جرایمی برای متخلف در نظر گرفته شده است. در همین راستا شرکت‌های آب و فاضلاب با ایجاد اکیپی برای مقابله با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، با گشت‌زنی در محدوده‌های تعیین شده، انشعاب‌های غیرمجاز را شناسایی می‌کنند.

استفاده غیرمجاز از آب نه تنها موجب امکان آلودگی شبکه توزیع و کاهش طول عمر شبکه توزیع آب به علت سوراخ‌گیری غیراصولی می‌شود، بلکه هدررفت آب را افزایش می‌دهد و به دستگاه‌های اندازه‌گیری آب نیز خسارت وارد می‌کند.

در استان تهران از ابتدای سال تاکنون شش هزارو ۳۵۶ انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که از این تعداد دو هزار و ۸۷۹ انشعاب قطع و سه هزار و ۷۰۵ انشعاب تبدیل به مجاز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار