یوسف نوری در آیین روز دانشجو در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران ضمن تبریک روز دانشجو، این روز را یادآور شهادت دانشجویانی دانست که مقابل استکبار ایستادند.
وی با بیان فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که جهت جهاد علمی، ظلم ستیزی است، خاطر نشان کرد: هر فعالیتی که انجام گیرد و نتیجهاش ایجاد عدالت و ظلم ستیزی نباشد، ابتر است.
وزیر آموزش و پرورش؛ با بیان ویژگی های نسل های مختلف و نسل جدید و رویکردها و روش ها در مواجه با هرکدام، برلزوم توجه به خواسته، نیاز، توانمندی و ظرفیت آنان و برنامهریزی برای نسل آینده تاکید و تصریح کرد: باید اندیشید که معلم با دانش آموز و یا استاد با دانشجو چه رفتاری داشته باشد، در این دوران چه اقدامی انجام داد که نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموز مساعد بوده و او در مقابل فرصتهای تربیتی و یادگیری قرار گیرد.
وی با اشاره به سبک ها و رویکردهای مدیریت و رهبری در دوره های مختلف، گفت: امروز سبک های مدیریت آموزشی به سمت سبک های رهبری مشارکتی و نهادی حرکت می کند.
نوری، پذیرش دانشجو و دانش آموز به عنوان کنشگر اجتماعی را گامی مهم عنوان و اظهار کرد: برای نسل جدید و نسل حال باید رفتارمان متاثر از سبک مدیریتی آن زمان باشد، معلم تبدیل به همراه پژوهشگر، تسهیلگر و راهنما شده و دانش آموز و متربی را همراهی کند. ما باید رویکردمان را تغییر داده و دانش آموز را به سرزمینی بیاوریم که مورد تقاضای اوست. این نسل نیازمند ابراز وجود است.
وی دغدغه های دانشجو معلمان در راستای اهداف و مقاصد دانست که هم جهت با اهداف کشور است و افزود: برای تحقق همین هدف حدود ۵ هزار معلم و ۳۶ هزار دانش آموز شهید شدند.
وزیر آموزش و پرورش، دانش آموزان برجسته را حاصل زحمات و کار معلمان دانست و افزود: شما که اکنون اینجا به عنوان سرآمدان دانشجویان کل کشور حضور دارید بخش اعظمی از آن را مدیون خانواده خود و بخشی هم مدیون معلمان خود هستید.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود کارهای جهادی تشکل های دانشجویی را مورد تقدیر قرار داد.
نوری، گفتمان سازی را از مهمترین اقدامات نام برد و گفت: امروز در دولت بر ورود معلم تنها از مسیر تربیت معلم تاکید می شود، و این گفتمان بسیار با اهمیت بود.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می داد فارغ التحصیلان این دانشگاه ماموریتشان در جهت تقویت هویت ملی و آرمانهای این مملکت اسلامی را خوب انجام دادند که جای تشکر دارد.
وزیر آموزش و پرورش، با بیان این که ما به اجرای سندتحول بنیادین ملزم هستیم و باید نسبت به آن نیز گزارش بدهیم، بر افزایش تعامل دانشگاه با ادارات آموزش و پرورش تاکید و تصریح کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یکی از مراکز تحول بنیادین است اقدامات در حوزه برنامه درسی و رتبه بندی مدرسه از جمله فعالیت های است که در راستای تحول بنیادین انجام می شود.
وی با اشاره به کمبودها و برخی نواقص در دانشگاه و سعه صدر و صبوری دانشجو معلمان بر اهتمام در جهت پیگیری و رفع مسائل تاکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: جامعه باید بداند کاشت در سرزمین آموزش و پرورش، کاشت انسان است و قطعا یکی دو روزه جواب نمی دهد، برای تحول لازم است به یکدیگر کمک کنیم شما دانشجومعلمان حرکت کنید و ما همراه تان باشیم.
وی در پایان سخنان خود به مکتب تربیتی شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: در این مکتب است که می شود از یک عرصه سخت جنگی عرصه تربیتی ساخت.