یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت : اگرچه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا ۱۵ شهریور به بعد است، اما تا نیمه اردیبهشت هم تزریق این واکسن مفید خواهد بود.

جبارعلی صفایی فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه در گذشته‌های دور بیماری‌های کشنده‌ای گریبانگیر بشریت بوده که مرگ و میر‌های زیادی ایجاد می‌کرد، گفت : اوایل قرن بیستم حدود ۲۵ میلیون نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کردند، اما با پیشرفت علم پزشکی به ویژه با انجام واکسیناسیون، این مرگ و میر‌ها به شدت کمتر شده است.

وی به نقش واکسیناسیون در کنترل بیماری‌ها اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر از نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر مبتلا به آنفلوآنزا در جهان در طول سال، تعداد کشته‌ها به ۱۰ هزار نفر هم نمی‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در مجموع آنفلوآنزا سه زیر گروه شایع A، B و C دارد، عنوان کرد: زیر گروه C آنفلوآنزا خفیف است و مشکلی در فرد بیمار ایجاد نمی‌کند.

وی زیرگروه A را خطرناک‌ترین نوع آنفلوآنزا معرفی کرد و گفت: زمان شیوع این زیرگروه اوایل پاییز تا اواخر آبان است و به نسبت دیگر زیرگروه‌ها عوارض شدیدتری دارد.

صفایی با بیان اینکه زمان شیوع نوع B آنفلوآنزا در حوالی دی و بهمن هست، افزود: این نوع بیماری اگر چه به اندازه نوع A مرگ و میر ندارد، اما باز هم قابل توجه است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد باعث جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا می‌شود، افزود: در صورت ابتلا هم در ۱۰۰ درصد موارد باعث کاهش عوارض بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا ۱۵ شهریور به بعد است، اما نباید به اشتباه تصور کرد که دیگر فصل تزریق آن گذشته و بی فایده است و حتی تا نیمه اردیبهشت هم تزریق واکسن آنفلوآنزا مفید خواهد بود.

وی گفت: بهتر است همه افراد این واکسن را دریافت کنند، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور‌ها توصیه می‌شود گروه‌های پرخطر که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شامل کودکان (مخصوصا کودکان زیر پنج سال)، افراد مبتلا به بیماری خاص، افراد مسن (بویژه بالای ۶۵ سال)، کسانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند و افرادی که در مراکز پرجمعیت مشغول به کار هستند، حتما نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.