![در بازار میوه چه میگذرد؟](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/18/20323974_278.jpg)
حتما در این چند سال اخیر سراغتان به اپلیکیشن های آنلاین برای گرفتن تاکسی اینترنتی افتاده است، به نظر اقدامی خوب برای مدیریت زمان است اما اگر کمی با دقت به سیاست این اپلیکیشن ها نگاه کنیم متوجه می شویم که در همان ابتدای کارشان قیمت ها را آنقدر کم به مخاطب عرضه می کردند که گاهی تعجب می کردیم و با خود لفظ به صرفه را تلفظ می کردیم اما کم کم که کارشان گرفت و برای خودشان مشتری های پای ثابت جذب کردند دیگر خبری از آن قیمت ها نبود و در ساعات مختلف قیمت های زیاد و به نوعی نجومی در این اپلیکیشن ها نمایان میشد.
این سیاست آنقدر قوی است که تا مدتها پیش برای مشتری های ثابتشان کد تخفیف هم در نظر می گرفتند یعنی شما اگر به صورت مکرر اقدام به دریافت تاکسی اینترنتی کرده باشید، جایزه آنها به شما یک کد تخفیف نهایتا 5 هزار تومانی بود البته طولی نکشید که این کد برای کسانی که تا به حال از تاکسی های اینترنتی هم استفاده نکردند ارسال شد به نوعی می توان گفت تبلیغ و تشویق در یک قاب! اما به تازگی این قیمت گذاری آنقدر نجومی و بدون برنامه ریزی است که صدای اکثر شهروندان در نقاط مختلف کشور را درآورده است؛ قیمتهایی غیرمنصفانه که در برخی از ساعات روز به قدری زیاد میشود که سفر با این تاکسیها به صرفه نیست.
اما چند پیام از شهروندان درباره این قیمتگذاری: «از دیروز با شروع باران نرخ کرایه اسنپ و تپسی به طور فزاینده بالا رفته.»، «اسنپ ترافیک رو هم روی کرایه حساب میکنه. مسیری که ترافیک داره کرایه اش خیلی بیشتر از وقتای معمولیه.»، «ساعت چهار نوبت دکتر داشتم،خیلی واجب بود. از ساعت سه تا سه و۴۰ دقیقه درخواست اسنپ دادم. جدیدا کرایهای که من این مسیر رو همیشه با ۴۰ یا ۵۰ تومن میرفتم شد ۹۵ تومن مجبور شدم نوبتم رو لغو کنم و یک هفته دیگه بهم نوبت داد.»
این موضوع را با عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در میان گذاشتم، علی اصغر قائمی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تاکسی های اینترنتی مبتنی بر فضای مجازی شکل گرفت و در اصل کار خوبی است اما متاسفانه ما برای اینگونه اقدامات تنظیم گر بخشی نداریم، به دلیل عدم وجود تنطیم گر نرخ گذاری های بدون مدیریت و نظارت صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در جلسه مرکز ملی فضای مجازی مقرر شد که آیین نامه تنظیم گران بخشی را تدوین کنند تا حمل و نقل سر و سامان بگبرد، تا حدود یک ماه دیگر این چهارچوب نهایی می شود و لازم است چنین قیمت گذاری هایی سر و سامان گیرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: تا زمانی که یک نهاد تنظیم گری بالای سر این کسب و کار نباشد، این قیمت گذاری وجود دارد و در حق مردم هم اجحاف می شود.
موضوع نرخ گذاری تاکسیهای اینترنتی از وظایف وزارت صمت است و شهرداریها به صورت میدانی و از طریق سامانه مشترک اطلاعات سفر ( سماس) بر ناوگان و رانندگان فعال در این بخش نظارت عالیه دارند. در بحث معاینه فنی، اطلاعات هویتی و اصالت خودرو موضوعات به صورت سیستمی در سامانه مذکور وجود و استعلامهای لازم صورت میپذیرد.
استانداری تهران هم درباره این موضوع اعلام کرده که موضوع افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی از سوی شهرداری و سایر ارگان های مربوطه در حال بررسی است اما طبق گزارشاتی که ارسال شده برخی از این افزایش قیمت ها غیرقانونی است. سالی یک بار با مصوبه شورای شهر و با تایید فرمانداری افزایش قیمت تاکسی ها اجرا می شود و باید در این زمینه اتحادیه مربوطه که نظارت بر فعالیت تاکسی های اینترنتی دارد پاسخگو باشد.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد: برخی قید و بندها در تاکسیهای اینترنتی وجود ندارد و این قیمتگذاریها با مدیریت شرکتهای مربوطه تعیین میشود.این قیمت گذاری مانند تاکسیها و آژانسها در مرجعی مصوب نمیشود.
وی تاکید کرد: تاکسیهای اینترنتی پدیدههای نوظهور در دنیا هستند که چالشهایی را در کشورهای مختلف ایجاد کردند و فعالیت این تاکسیها فعالیت چندوجهی میباشد که ضروری است در سازمان صمت یا اتحادیه کسب وکارهای مجازی که مجوز اپلیکیشن را صادر میکنند به عنوان مرجع، چارچوب تعیین تعرفهها را تصویب کنند.
با وجود چنین قیمت گذاری ها، برخی رانندگان باز هم گلایه هایی دارند و معتقند که کسی برای آنها تره هم خورد نمی کند و امتیازی داده نمی شود، برای مثال یکی از این مشکلات بنزین دولتی است که تنها در ماه اول برای آنها ثبت شده و در حال حاضر به صورت آزاد بنزین می زنند همچنین ماهانه یک درصد از کل حقوق این رانندگان هم برای شهرداری است، چرا شهرداری؟ شهرداری که هیچ رفاهی برای ما فراهم نکرده چرا باید هزینه هم دریافت کند؟
متاسفم برای اون مسافرایی که راننده رو باعث تعطیلی آژانس میدونه
خدارو شکر که قیمت کرایه رو راننده هیچ نقشی نداره وگرنه راننده و مسافر درگیر میشدن
من خودم راننده هستم از اسفند سال گذشته کار کردن برای تاکسی اینترنتی رو گذاشتم کنار چون تو این چن سال هرچی درآوردم یه مبلغی هم گذاشتم روش تا ماشینمو سرویس و تعمیر کنم یه ماشین مستهلک مونده برام و بس
مسافرای معترض هم بهتره برن از مترو و بی آر تی و همون آژانس های محلشون استفاده کنن تا ببین کرایه اسنپ و تپسی چقدر ارزونتر و به صرفه تره
مسخرع
اسنپ مسیری رو که تاکسی ممکنه 6 نفر 5 هزار تومانی بگیره رو میده مثلا 27 تومن کمیسیون هم کم کنی برای راننده کمتر از 25 میفته
اسنپ مسیری رو که تاکسی دربست بگیره صبح ساعت 9 نیم میده 30 تومن ولی تاکسی میگیره 40 تومن
اسنپ توی شلوغی و مسیر زیاد قیمتش تغییر میکنه که تاکسی یا نمیره یا همون قیمت دربست میگیره بدون کمیسیون
این شکلی هم که مقاله گفته نیست زمان خلوتی قیمتش پایینه و زمان شلوغی هم قیمتش باید به صرفه باشه . شما طرف ونک میرداماد گاندی عذاب میکشی ساعت شلوغی بری
اگه کرایه پایین باشه راننده هم قبول نمیکنه.
اونوقت مجبوری وایسی سر خیابون بال بال بزنی.
همه چی گرون شده حقوقها هم اضافه شده به راننده که میرسه واویلا میگیرن...انگار راننده علف میخوری.خرجایی که بقیه دارن راننده هم داره
بنظرم باید نقره داغ شه
چون در حق راننده ظلم میکنه
باید هر دلار یک تومان باشه
هر لیتر بنزین هم یک تومان
حقوق کارمندان و بالای ۶۰۰ دلار باشه!
این جوری تورم تموم میشه و دولت نیاز به یارانه دادن نداره!
از نظر شما انصاف اینه که کرایه اسنپ (با این همه راحتی و دسترسی و امنیت و پشتیبانی و ....) از آژانس و تاکسی و اتوبوس ارزون تر باشه؟
طوری متن رو نگارش کردید انگار راننده وظیفه شه که با کرایه ارزون بیاد سرویس بده! مگه اجباری در کار هست؟ نخیر دوست من توقع نداشته باش شخصی بیاد از وقت و مال خودش اونطور که شما میخوای هزینه کنه...!
آیا تا بحال به عنوان یه راننده تاکسی اینترنتی فعالیت کردید که بدونید کرایه ها بصرفه هست یا نه؟ تا بحال 1 ماه کار کردی بدونی چقدر باید پول بنزین و استهلاک و بیمه و حوادث رو بزاری کنار؟ اصلا میدونی که چه مشکلاتی دارن؟ یا فقط نشستی اینجا مطلب میزاری چون تو اوج ترافیک مجبور شدی کرایه بیشتری بدی و بهت برخورده؟
آیا عقل شریف شما تشخیصش اینه که کرایه چه در زمان خلوتی خیابون و چه در زمان اوج ترافیک باید قیمتش یکی باشه؟ زمانی که کرایه مفته مفته و خود مسافر میپرسه آقا براتون میصرفه با این کرایه ها کار می کنید، اونوفت کجایید بیاید اینجوری بنالید؟
تا حالا غیر از تهران جای دیگه ای رفتی بدونی کرایه شون چقدره؟ یا کلا دنیا و ایران برای شما فقط در تهران و اوج ترافیکش معنی میشه؟
ولی تهران یه اسنپ خودم گرفتم مسیر20 دقیقه ای شد 80تومن.
این کجا و آن کجا
ولی تهران یه اسنپ خودم گرفتم مسیر20 دقیقه ای شد 80تومن.
این کجا و آن کجا
اصلا کسی به فکر راننده هست؟
میدانید قیمت خورد و خوراک و هزینه نگهداری خودروهای بدرد نخور ایرانی چقدر است؟
الله اکبر از این جماعت .
این
کرایه ها برای راننده نمیصرفه
برید با رانندهها صحبت کنید ببینید چی میگن
پیاده برو
ازخود راضی ماشین خرج داره اون راننده هم گرفتاری خودشو داره
به نظر من استپ گرایش خنده داره
و اصلا هیچ رانند ه ای نباید با این قیمت ها کار کنه
تهران یک مسیر که با تاکسی خطی نهایتا ۵ تومان میشود با اسنپ حدود ۳۰ هزار میشود!!!!! کدوم قسمتش منصفانه است!!!!!
حالا کلا دو سه ساعت اون هم به خاطر بازی ایران کرایه ها رو بردن بالا تازه بازم کمتر از آژانس که همون هم نمیصرفه.
شما نه تاکسی داری نه تاکسی سوار میشی.مسافر نمیخواد قبول نکنه با همون آژانس بره ؛مجبور که نیست.
شما فکر میکنید از اون کرایه چقدرش به راننده میرسه!!!!!
بخدا همشو برمیددره وایه خودس
اصلا کار کردن تو اسنپ دیگه نمیصرفه چون کمیسیونش منطقی و ثابت نیست و هرچقد بخوان میگیرن
راننده که یک ماه کار میکنه، باید سود یک ماهش رو بده برای خرج ماشین.
یدونه تعمیر گیربکس فقط ۲/۵ میلیون دستمزد میخواد ( به غیر از لوازم هااااا)
تحریم کن، شما از همون دسته آدمایی هستی که مفتی با اسنپ جابجا میشی عقب ماشین لم میدی دستور میدی، مطمئن باش تحریم کنی ما هم خوشحال میشیم
نهایتش اینه که قیمتارو دستوری کنین و پایین نگه دارین که خب راننده ول میکنه میره راننده آژانس میشه تا براش بصرفه به همین سادگی. مسافر بیچاره هم دربدر باید دنبال شماره آژانس اون محله بگرده
درسته اونی که داره کار میکنه خوشحاله که درامد بیشتری داره اما ما مردم خوشحال نیستیم که برای مسیر 30 تومنی باید برخی اوقات 60 تا 80 تومن بدیم
با اسنپ برید کرایه از ماشین خطی کمتر میفته
الانم یعنی اون راننده اسنپ و تپسی خانواده نداره . پیک موتوری .
الان صیح بری تا شب به زور ۱۵۰ میزنی که ۲۰درصدش مال خود اسنپه .
الان دیگه ارزش نداره اسنپ هم بری حداقل قبلا خوب بود کمک خرجی میشد الان گند زدند به کرایه هاش ...
اینقدر دلتون برا مردم میسوزه برین دنبال
کرایه خونه ها
وام فرزند اوری ک میگن باید کارت پایان خدمت باشه
خوراک پوشاک که سر به فلک زده
قبلا طرف میتونست ی فافل بخوره که اونم الان دیگه ازش گرفتن
من راننده اسنپم مسیری رو که بخوای با تاکسی بری تاکسی بهت قیمت میده ۱۵۰ تومن همون مسیرو اسنپ میزنه ۴۰ تومن بعد بازم میگین قیمتا سرسام آور رفته بالا.به خدا اصلا به صرفه نیس کار کردن توی اسنپ و تپسی ماهم که کار میکنیم واسه اینکه شرمنده زنو بچمون نباشیم.انصاف داشته باشین
اگر اون لحظه تماس بگیرن با اسنپ
همون لحظه حساب راننده مسدود میشه بلافاصله پشتیبانس با راننده تماس میگیره و تا رضایت مشتری نگیره اسنپ ازادش نمیکنه .
و همچنین هزینه رو از در امدش کم میکنه