بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات ازدواج هستند اما به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع، پرداخت این وام به زوج‌های جوان را به تاخیر می‌اندازند.

وام ازدواج که قرار بود گره از کار زوج‌های جوان باز کند اکنون خودش به یک گره باز نشدنی تبدیل شده است وامی که از آن به عنوان تسهیلات تکلیفی یاد می‌شود، اما گویا بانک‌ها از این تکلیف شانه خالی می‌کنند.

یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان به ما گفت:یک از بانک‌ها چند ماهی است که وام‌های ازدواج را پرداخت نمی‌کند و همچنان بانک به عنوان متصدی امر درخواست مشتریان را برای اخذ وام می‌پذیرد.

یکی دیگر از مخاطبان گفت: از خرداد برای دریافت وام ازدواج نزد یکی از بانک‌ها ثبت نام کردم بعد از ماه‌ها پیگیری به من تازه گفته شد باید صبر کنم!

برای یافتن چرایی عدم پرداخت وام ازدواج به سراغ دبیر کانون بانک‌های خصوصی رفتیم.

آقای محمد رضا جمشیدی گفت: سر نخ تمام بانک‌ها به واسطه سامانه‌ای که ایجاد شده در دست بانک مرکزی است. یعنی بانک مرکزی می‌داند که کدام بانک بودجه دارد و به آن بانک مردم را ارجاع می‌دهد.

او می‌گوید: زمانی که بانک مرکزی ارجاع به بانکی برای دریافت وام نمی‌دهد یعنی آن بانک بودجه و منابع لازم را برای پرداخت ندارد. بودجه بانک‌ها نیز بر اساس سپرده گذاری‌های مردم است زمانی که سپرده‌ها در بانک‌ها جذب نمی‌شود بانک‌ها وام ازدواج و تسهیلات تکلیفی را از کدام محل بپردازند؟

بانک ها بودجه داشته باشند وام ازدواج را می پردازند

او گفت: درست است که مجلس مقدار پرداخت وام تکلیفی را تعیین کرده، اما باید بانک‌ها منابع برای پرداخت داشته باشند در مجموع به دلیل مطرح شده شاهد این هستیم که برخی افراد برای دریافت وام ازدواج چند ماه در صف هستند قطعا زمانی که بانک‌ها بودجه داشته باشند وام را پرداخت می‌کنند.

چرا وام ازدواج به اندازه کافی پرداخت نمی‌شود/ عدم پرداخت وام ازدواج صدای زوج‌های جوان را در آورد

در خصوص دلیل عدم پرداخت وام ازدواج و به طور کل وام هایی با کارمزد پایین که بانک ها برای پرداخت آن بیشتر مقاومت می کنند، کارشناس اقتصادی نکاتی را مطرح کرد.

آقای مهدی میرزایی گفت: به طور کلی کسب و کار بانکی با بحث تجهیز و تخصیص منابع مالی پیوند دارد. این موضوع از یک طرف موجب می‌شود تا بانک‌ها حجم عظیمی از منابع مالی را در اختیار داشته و عملا به عنوان شاهرگ حیاتی اقتصاد قلمداد شوند. از طرف دیگر، پدیده‌ای که بانک‌ها در اختیار دارند، منابع مالی یا به طور دقیق تر، پول است که به عنوان وسیله مبادله، قابلیت تبدیل به انواع و اقسام کالا‌ها و خدمات و فرصت‌های سودآوری برای آن‌ها محسوب می شود. این دو نکته منجر به این شده که عملا بانک‌ها قدرت زیادی در اقتصاد داشته و جایگاه حساسی را در اختیار بگیرند.

او می‌گوید: این وضعیت و میزان قدرت موجب شده تا در بسیاری از کشورها، قواعد و مقررات مستحکم و سختگیرانه‌ای بر رفتار بانک‌ها اتخاذ کنند، به نحوی که بانک ها در یک چارچوب مشخص، به صورت منسجم باید حرکت کنند. اما در اقتصاد کشور، این ضوابط سختگیرانه است یا وجود ندارد، یا به فرض وجود، در برخی زمینه‌ها عملا به علل مختلف نظارت جدی بر اجرای آن نیست.

میرزایی گفت: نتیجه نهایی این اقدامات این شده است که بانک‌ها از یک رهاشدگی زیاد برای گسیل منابع به فعالیت‌های مختلف برخوردار باشند، به طوری که سود‌های قابل توجهی را کسب کنند. برای موارد گریز از مقررات هم در عمل مجازات‌های خاص و بازدارنده‌ای در انتظارشان نیست، لذا رفتار‌های آن‌ها تداوم پیدا می کند.

او می‌گوید: در چنین بستر و شرایطی که فراهم شده است، بانک‌ها به هنگام تخصیص منابع، بین فرصت‌هایی با سود‌های بالا و بعضا سوداگرانه، با فرصت‌هایی با سود‌های کمتر، مقایسه می‌کنند و منابع را به سمت سود‌های بالا و بنگاه‌داری هدایت می‌کنند.

او گفت: افرادی که منابع خودشان را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌ها می‌گذارند، آن را با نیت خیر به بانک‌ها امانت می‌دهند، که تخصیص آن می‌بایست به سمت همین فعالیت‌هایی با سود پایین، مثل تسهیلات ازدواج، کسب و کار‌های خرد و... باشد. اما بانک‌ها همین منابع را هم برای فعالیت‌هایی با سود‌های بالا و تسهیلات به کارکنان و.. در نظر می‌گیرند البته بخشی از آن را هم ممکن است برای فعالیت‌های ازدواج و امثالهم تخصیص دهند.

بحث فقدان منابع برای عدم پرداخت وام قابل پذیرش نیست!

میرزایی گفت: یک نکته مهمی که در مورد بهانه بانک‌ها وجود دارد، این است که به طور مکرر می‌گویند منابع برای پرداخت وام نیست. درحالی که آمار‌ها نشان می‌دهد که منابع جدید قرض‌الحسنه رشد قابل توجهی داشته است. رشد منابع قرض‌الحسنه در۵ماه نخست سال ۱۴۰۰، در حدود ۴ درصد بود، اما در۵ ماه نخست ۱۴۰۱، بیش از ۱۲ درصد رسیده است؛ لذا منابع به میزان چشمگیری رشد کرده‌اند و بحث فقدان منابع، چندان قابل پذیرش نیست. به علاوه این که منابع پیشین نیز بازپرداخت می‌شوند و در عمل، منابع وجود دارد.

نظارت جدی در مورد شیوه تخصیص منابع بانک ها وجود ندارد!

میرزایی می‌گوید: عمده دلیل این رفتار‌ها (عدم پرداخت وام ازدواج) و بهانه‌ها، نشأت گرفته از این واقعیت است که به بانک‌ها به طور رسمی یا غیررسمی، اجازه حضور گسترده در فعالیت‌های بنگاه‌داری و املاک‌داری و ... داده شده است همچنین نظارت جدی و برخورد بازدارنده در مورد شیوه تخصیص منابع توسط آن‌ها وجود ندارد و در عمل منجر به عدم تمکین آن‌ها از ابلاغیات شده است. روشن است وقتی چنین امکانات و قدرتی به این نهاد‌ها داده و برای آن‌ها حد و مرز تعیین نمی‌شود، سعی می‌کنند منابع را به سمت فعالیت‌هایی سوق دهند که صرفا منافع شخصی را در بانک‌ها دنبال کنند.

برای پیگیری مشکل پرداخت وام ازدواج به سراغ نماینده مجلس هم رفتیم که به ما وعده بررسی و پیگیری داده شد.

اقدامات لازم برای پرداخت وام ازدواج صورت می‌گیرد

آقای شهبازی گفت: وام ازدواج را مجلس تصویب کرده و بانک‌ها موظف به پرداخت آن هستند منتهی بانک‌ها نیز یک سری محدودیت‌ها در ارتباط با منابع دارند که در این خصوص نیز بحث‌های زیادی شده است. در جلسه هفته‌های قبل که میان کمیسیون برنامه بودجه، مدیران و نمایندگان بانک‌های دولتی و نیمه دولتی برگزار شد همه این موارد مطرح و بنا شد اقدامات لازم انجام شود تا پرداخت همه‌ وام‌ها مانند ازدواج و فرزند آوری صورت گیرد.

او می‌گوید: باید این را هم گفت که محدویت‌هایی که بانک‌ها دارند واقعی است باید مشکلات رفع تا وام‌های تکلیفی پرداخت شود.

او گفت: امید است که دولت و مجلس کمک کنند تا مشکلات حل شود در کل مجلس پیگیر مشکل است تا هر چه زودتر افرادی که برای وام ازدواج ثبت نام کرده اند وام خود را دریافت کنند.

به گفته کارشناسان درست است که پرداخت بی برنامه و بدون محدویت تسهیلات تکلیفی اقتصاد کشور را با بحران همراه می کند اما در این بین هستند برخی از زوج های جوانی که با دریافت وام ازدواج بخش عمده ای از مشکلات شان مرتفع می شود وام ازدواجی که با توجه به تقاضای زیاد آن نظارت و توجه بیشتری از سوی مقامات مسئول را می طلبد تا  زیاده خواهی برخی از بانک ها بر شانه این زوج های جوان سنگینی نکند.

گزارش از کیمیا قلی پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۱
چرا وام ازدواجو پرداخت نمی‌کنید آخه لعنتیا 4 ماهه منتظریم همش میگن بودجه نیس بودجه نیس این چ وضه گندیه تو این مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
من زن میخوام والسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
من هم میمیرم براش!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۴۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
منم میخوام.
اما وجدانن بدون وام ازدواج واقعا سخته....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
بانکها وقتی میتونن وام با سود بالا بدن برا چی بیان‌وام‌ازدواج بدن‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
شگفت آور است که در زیر چشم مسئولین کشور همه چیز از خودرو و لوازم خانگی و مسکن و اجاره خانه گرفته تا تخم مرغ و ارزاق و مایحتاج مختلف زندگی بصورت روزشمار در حال گران شدن و خفه کردن مردم است ولی مسئولین محترم فقط مشغول فرافکنی و دادن شعار های توخالی هستند!!
Iran (Islamic Republic of)
لاس وگاس
۰۱:۲۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
وام ازدواج توسطه دولت 1 میلیارد و 700 میلیون تومن اعلام شده با نیمه خودتون + 40 میلیون تومن هدیه کمک هذینه برای خرید اسباب و وسایل خونه برای عروس خانم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
سلام
چرا صندوق بازنشسته کشوری به وام ازدواج اقدامی انجام نمیده مدت زیادی هست در سایت درج شده (مهلت ثبت نام به پایان رسیده) در سال جدید اقدامی تاکنون انجام نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
خیلی ممنون از باشگاه خبرنگاران جوان که پیگیر مشکلات مردم هستین انشلا باتلاش شماها ما به واممون برسی مرسی
Iran (Islamic Republic of)
بشیر
۱۵:۰۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
با سلام بنده از فروردین ۱۴۰۱ برای وام ازدواج ثبت نام کردم اما متاسفانه تا حالا وام را نگرفتم از طرفی عقد کردم و هزینه عروسی را ندارم و خانواده خانمم به من فشار میاورند آخه خدا راضی میشه
تکلیف ما چیه؟ والله اگه میدونستم وام اینطوریه اصلا قید ازدواج رو میزدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاهر
۱۵:۲۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
پس چگونه می خواهی اقساط وام را پرداخت کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
an
۱۴:۴۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
وام میدن فقط به شرکت‌های خصوصی مشکل شمامردم اینه باید با بانک مرکزی همون شعبه تماس بگیرید وبگید این بانک تخلف میکنه هرچند باز فایده نداره بهترین راه اینه مجرد بمونید تا متوجه بشن نسل داره ازبین میره اگه کاردرستی انجام ندن
Iran (Islamic Republic of)
احمدی...
۱۲:۴۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
سلام،بخدا ۸ماهه ثبتنام کردم وام ازدواج ولی هنوز دریافت نکردم
بعدش بانک هم میگه بودجه نیس،نمدونم مجلس چجوری گفته کمتر از ی ماه وام ازدواج دریافت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ساده
۱۱:۳۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
بیچاره مردم
در این کشور مردم برای انجام هر کاری باید وام بگیرن. این یعنی فاجعه...
برای تحصیل : وام دانشجویی
برای خرید مسکن : وام مسکن
برای اجاره خانه : وام ودیعه مسکن
برای ازدواج: وام ازدواج
برای بچه دار شدن : وام فرزند آوری
برای ایجاد کار: وام اشتغال
برای خرید لوازم خانه : وام خرید لوازم خانگی
وام بازنشستگی
وام زیارت اربعین
وام خرید خودرو
و ......
اکثر وام با درصد بالا هستند و سودش در نهایت به جیب بانک ها میره
این به این معناست که اقتصاد کشور دارای یک چرخه معیوب و ساختار غلط هست.
خود وام های بی حساب و کتاب بانکی عامل مهم تورم و بی ارزش شدن پول هست.
آیا 60 سال پیش مردم برای هر کاری نیاز به وام داشتن ؟
اکثریت مردم ایران جزء بدهکار بانکی هستند. بانک ها هر روز چاق تر و مردم هر روز سفرشون خالی تر میشه.
بانک ها حکم داعش اقتصادی رو برای اقتصاد کشور دارن و هر روز بدتر میشن...
کلی از صنایع و کارگاه های تولیدی و مولد طی چهل سال اخیر به دلیل بدهی به بانک ها مصادره و جمع آوری شدن و کارکنانش لطمه شدید خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
جای تاسف برای این مدیریت داره !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
ایوانکا ترامپ با سه فرزندش بازی ایران را دید که برای فرزند چهارمی هم اماده میشود اونوقت اونجا بنیان خانواده سست است!! یه عده خرافاتی ومسولان چند کلاسی ایران خودشون به خواب زدن و خب بیدار کردنشون سخته. در چهل سالگی بیش از یک ساله نه وام ازدواج می تونیم بگیریم نه وام ساخت مسکن روستایی. ریئس بانک شعبه میگه برای زمین روستا که دهیار وشورا وطرح هادی تایید کرده برو سند تک برگ بیار که شش ماه دیگه به تاخیر باندازه بعدا شاید اعتبار داشتم وام بدم. کشور را نابود میکنیم هر کس به زندگی در این کشور خوشبین است ایا؟ برایم سوال است اینده چی میشود؟ اونوقت چطوری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
ایشان یهودی هستند ، آنها نسخه جمعیتی را برای امسال ما می پیچند نه خودشان ، ضمنا فرزند کمتر به خاطر مشکل اقتصادی نیست خیلی از خانواده های مرفه را می بینم که تک فرزندی هستند ، ملت ایران خیلی آسایش طلب و تنبل شده اند بعلت درآمده های بالا و باد آورده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
کدوم وام به اندازه کافی پرداخت میشه که وام ازدواج دومیش باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
باسلام و احترام
من واقعا خسته شدم انقدر این بانک اون بانک برای وام ازدواج رفتم. چرا طبق بخشنامه بانک مرکزی اقدام نمیکن؟ بانک صادرات یک ماه تمام اذیت کرد بعد گفت وام نمیدیم و 5-6 ماه بعد نوبت شما میشه اگه بدیم! دوتا ضامن با سفته 150 میلیون هم میخواهیم. چون خیلی طول میکشید بانک صادرات را کنسل کردم. بانک پاسارگاد را انتخاب کردم. میگن دو تا کارمند حقوق بگیر با چک!!!!!!! و سفته می خوایم! آخه کارمند چکش کجا بود؟ میگم بازنشسته دارم با حقوق بالا.مدیر بودن. میگه بازنشسته اصلا قبول نمی کنیم! پس کی ما بیاریم؟فقط اذیته. یکبار بیان درست حسابی شرایط هر بانک بگن انقدر اذیت نشن مردم . بخدا خسته شدیم .
Iran (Islamic Republic of)
mb
۰۹:۱۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
اکثر بانکا جلوی وامو بستن
میری برا پیگیری میگن از یه بانک دیگه اقدام کنید.چه تفاوتی داره اونوقت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
کدوم کار مثل ادم انجام میشه که وام ازدو دومبش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
چون هر ارگانی در ایران خودش برای برنامه ریزی در سازمان خود تصمیم می گیرند.
و هیچ سازمانی متکی به قانون اساسی نمی باشد.
بانکهایی که به اندازه هشت برابر اعتبار بانکی خود تسهیلات پرداخت کرده اند آیا این بانکها قانون را رعایت کرده اند.
به کسانی که تسهیلات پرداخت کرده اند و در حد خیلی کلان
که الان نمی توانند وصول کنند.از این بانکها چه توقعی دارید که به ازدواج کنندگان وام بدهند.
این بانکها هستند که تورم را در ایران ایجاد کرده اند.و کسی هم نیست که جلوی اینها را بگیرد.
چون دانش و اطلاعات اقتصادی ندارند.
در ایرانی که همه اجناس به دلار و حقوق کارکنانش به ریال است بهتر از این نخواهد بود.بلکه روز بروز تورم بیشتر می شود.
آخرین اخبار