سرپرست فرمانداری سرخس گفت:تردد ناوگان ترانزیتی ترکمنستان ۳ سال پس از آغاز همه گیری ویروس کرونا از مرز زمینی سرخس خراسان رضوی از سرگرفته شد.

حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری سرخس گفت: از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تردد‌های تجاری از مرز زمینی سرخس به واسطه اعمال محدودیت‌های کرونایی متوقف شد که با توجه به رفع این محدودیت‌ها و تمایل جدی ترکمنستان به از سرگیری روابط اقتصادی، اکنون علاوه بر افزایش تردد‌های تجاری، رفت و آمد ناوگان همسایه شمالی نیز از سرگرفته شد.

او افزود: علاوه بر این‌ها دولت ترکمنستان عوارض ۱.۵ دلار بر هر تن کیلومتر عبور بار ترانزیتی ایران از خاک خود را لغو کرده و برای نخستین بار طی ۲۸ سال گذشته تاکنون برای افزایش ساعت کار مرز سرخس درخواست داده است.

سرپرست فرمانداری سرخس ادامه داد: در حالی که شهریور ماه ورود و خروج ناوگان صادراتی و ترانزیتی از مرز جاده‌ای سرخس روزانه ۲۰۰ دستگاه بود، مهرماه این رقم به ۵۰۰ دستگاه کامیون در روز افزایش یافت و با تداوم تسهیل تردد‌های مرزی در این ماه  به ۶۰۰ دستگاه رسیده است.

نوری زاده بیان کرد: بیش از نیمی از ناوگان عبوری از مرز سرخس، ایرانی و بقیه مربوط به ناوگان ترانزیتی کشور‌های دیگر از جمله ترکیه است و اکنون ناوگان ترکمنستانی نیز به این جمع افزوده شده اند.

همچنین تردد ناوگان تجاری از مرز جاده‌ای سرخس در خراسان رضوی با کشور ترکمنستان طی چند هفته گذشته در مقایسه با ماه‌های قبل دستکم ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

گذرگاه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی، با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد و اکنون به کانون توجه تبادلات تجاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.