رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: با حذف دریافت هزینه "پیمایش" ناوگان ایرانی از خاک ترکمنستان، زمینه بازگشت پرقدرت ناوگان جاده‌ای به عرصه ترانزیت در کشور‌های آسیای مرکزی فراهم شده است.

احمد زمانیان یزدی رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مطابق توافقات صورت گرفته توسط مقامات دو کشور و مطالبه و پیگیری‌های درازمدت شرکت‌های حمل ونقل از مسوولان، از ابتدای ماه جاری میلادی، یکم اکتبر برابر با ۹ مهرماه، ترکمنستان عوارض حمل کالای ترانزیت توسط ناوگان ایرانی بر پایه "پیمایش" را، که معادل ۱.۵ دلار به ازای هر تن کیلومتر حمل کالا در قلمرو آن کشور بود، اختصاصا برای ناوگان ایرانی لغو کرد.

او افزود: طبق بررسی صورت گرفته تاکنون شماری از رانندگان بار ترانزیتی از مسیر ترکمنستان به مقصد دیگر کشور‌های آسیای مرکزی حمل کرده اند و بر اساس اعلام شرکت‌های فعال، تاکنون ترکمنستان هزینه حدود هزار و ۵۰۰ دلاری "پیمایش" را از کامیون‌ها نگرفته است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی اضافه کرد: امیدواریم این تحولات هر چه سریع‌تر موجب رونق و حضور دوباره ناوگان تجاری ایران در جاده‌های آسیای مرکزی شده و ایران جایگاه خود را در صنعت ترانزیت منطقه بازپس بگیرد.

زمانیان یزدی بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های کرونایی و نیز دریافت حق پیمایش ۱.۵ دلاری به ازای هر کیلومتر، کامیون‌های ایرانی مجبور بودند بار خود را در مرز به کشنده‌های ترکمنستانی تحویل دهند تا آن‌ها بار را به مرز ازبکستان ببرند و همین مساله مشکلات زیادی را برای شرکتها، ناوگان و رانندگان ایجاد کرده بود.

او. تصریح کرد: به علت تحمیل این هزینه گزاف به صاحبان کالا و بار، شرکت‌ها ترجیح می‌دانند بار خود را از مسیر کشور جمهوری آذربایجان و یا خاک روسیه به کشور‌های آسیای مرکزی منتقل کنند و به همین دلیل در سال گذشته عملا مسیر ایران از ترانزیت منطقه حذف شده بود.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی مشترک با ایران شامل گذرگاه‌های سرخس، لطف آباد، باجگیران (هر سه در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) است که عمده تردد‌های تجاری ریلی و جاده‌ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.