معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: افزایش تردد تجاری در مرز دوغارون به روزانه هزار و۲۰۰ دستگاه کامیون می‌رسد.

ابوالفضل چمندی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از گذرگاه مرزی یاد شده به روزانه ۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است و افزایش میزان تعداد تردد‌های تجاری یکی از محور‌های اصلی مذاکرات در اجلاس یاد شده است.

او با اشاره به اهمیت حضور والی هرات در جلسات کارشناسی این اجلاس افزود: تجارت ایران و افغانستان از زمان روی کار آمدن دولت طالبان به شدت کاهش پیدا کرده بود و ما به واسطه مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با افغانستان توانستیم این تجارت را افزایش دهیم تا کاهش تجارت ما جبران شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: کاهش معطلی توقف کالا‌ها و خودرو‌ها در گمرک ۲ کشور یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باعث کاهش هزینه‌های صادرات می‌شود و بر همین اساس موافقت شد تا روزانه نمایندگان مشترکی برای تبادل نظر و کاهش مشکلات در محل گمرک ۲ طرف حضور داشته باشند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات پیگیری شود.

چمندی بیان کرد: افزایش ساعت فعالیت و همچنین فعال بودن مرز در روز جمعه برای بازگشت ناوگان ایرانی و افزوده شدن به چرخه حمل و نقل کشور نیز مورد توافق قرار گرفت.

او با اشاره به وقفه چند ساله در حوزه روابط ایران و افغانستان و اهمیت پنجمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات تصریح کرد: گفتگو در حوزه‌های مختلف تجارت، ترانزیت، سوخت حمل و نقل، کشاورزی و صنعت معدن و تجارت از موضوعات مهمی بود که در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و امیدوارم روز چهارشنبه تفاهمنامه نهایی به امضا برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: افغانستانی‌ها تصمیم به تقویت تولید در کشور خودشان گرفته اند و نیاز به تامین ماشین آلات صنعتی از کشور‌های اروپایی و سایر کشور‌ها را دارند و ما می‌توانیم برخی از این ماشین آلات را به افغانستان صادر کنیم.

چمندی اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم تا بتوانیم فناوری موجود در کشورمان را به فروش برسانیم و می‌توانیم ماشین آلاتی که در خراسان رضوی قابلیت صادرات را دارد به کشور افغانستان صادر کنیم.

او افزود: در بخش کشاورزی نیز بحث همکاری در محصولات مشترک مثل کشت چغندر قند گفتگو شد تا این محصول در هرات کشت و برای فراوری و تولید شکر به استان خراسان رضوی منتقل و پس از تولید مجدد شکر به افغانستان صادر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در خصوص صادرات محصولات کشاورزی مانند گندم و جو و سایر موارد مورد نیاز افغانستان از طریق کشت مشترک نیز گفتگو‌هایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.