سعید شعرباف شهردارکرمان، در دیدار با مجموعه انبوهسازان با تاکید بر لزوم تداوم این جلسات و ارائه پیشنهادهای مشخص و مصداقی، گفت: البته برای تحقق این مهم، نیازمند ارتباط جدی با مجریان ذیصلاح برای ساختمانهای گروه «ج» و «د» هستیم.
اوافزود: بررسی این موضوعات، چند ضلع اصلی شهرداری، سرمایهگذار و انبوهساز و نظام مهندسی را شامل میشود که اگر در کنار هم قرار گیرند، میتوانیم بسیاری از مسایل حوزۀ ساختمان را حل کنیم.
شعرباف با بیان اینکه درخصوص لایحه سال ۹۸ که عدهای از مشوقهای انبوهسازی استفاده کردند و حاشیهای ایجاد کرد، گفت: اگرچه شورای شهر میتواند چنین مصوبهای داشته باشد و مشوقهایی برای انبوهسازی وضع کند، اما اگر درست اجرا نشود و فقط عدۀ خاصی استفاده کنند، دچار مشکل میشود.
شهردار کرمان با اشاره به اینکه در حوزههای مختلف ازجمله تغییر کاربری هم این مشکل را داریم، تصریح کرد: خیلی از اراضی در وسط شهر، کاربری باغ و صنعتی دارند که هیچ منطق شهرسازی ندارد و باید تغییر کاربری داده شوند.
شعرباف بیان کرد: اگر تغییر کاربری بهصورت نقطهای انجام شود، ممکن است این ذهنیت برای نهادهای نظارتی ایجاد شود که میخواهیم ارزش افزوده را در موارد خاصی افزایش دهیم که برای حل این مسئله باید مشاور، بهصورت پهنهای، طرح تفصیلی موضعی بگذارد تا این شائبه برطرف شود.
او با بیان اینکه نیازمند یک بستۀ پیشنهادی در حوزۀ انبوهسازی هستیم، افزود: فعالان این حوزه، پیشنویس را با توجه به مقتضیات قانونی موجود ارائه دهند؛ شاید نتوانیم در قالب تخفیفهای کلان وارد شویم، اما میتوانیم در برخی موارد در حیطۀ قوانین موجود، کارهایی انجام دهیم.
شهردار کرمان ادامه داد: پیشنویس طرح تشویقی انبوهسازی به نحوی آماده شود که بین کسی که برای پنج تا ۱۰ واحد مراجعه میکند و کسی که در نهضت ملی مسکن میخواهد انبوهسازی کند، تفاوت بگذاریم.
شعرباف بیان کرد: میتوانیم نهادهای نظارتی را توجیه کنیم و کاری را که در سال ۹۸ انجام شد، خیلی شفاف انجام دهیم و اطلاعرسانی کنیم؛ چراکه جای چنین تشویقهایی در شهر کرمان خالی است.
اوافزود: در زمینه تفکیکها به سمت قدرالسهمهای تجمیعی حرکت میکنیم؛ اگر تجمیعیتر انتخاب کنیم، میتوانیم پروژههای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مترمربعی را شروع کنیم.