محمدعلی زلفیگل در چهاردهمین نشست هیئتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی گفت: هر فردی در هر جای دنیا که از پیشرفتهای ایران اسلامی خرسند و خشنود باشد، بسیجی محسوب میشود.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان گفت: پیشرفتهای علم و فناوری در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاریهای شهدا و ایثارگران به دست آمده است. وظیفه ما نیز حفظ، ارتقا و تبیین دستاوردها برای نسل جوان است.
زلفیگل گفت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در سالهای اخیر در مقایسه با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری قبل از انقلاب اسلامی، قرار گرفتن ۸۴۰ عضو هیئت علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه ۱۵ تولید علم در دنیا، تنها بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است.
وی افزود: پیش از انقلاب هیچ مجله پژوهشی معتبر بینالمللی نداشتیم، اما فقط در یک سال گذشته ۲۰ مجله پژوهشی کشورمان وارد نمایههای بینالمللی شد و ۱۰۹ مجله نیز در سالهای گذشته وارد این فهرست شده بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق بهرهوری بسیار مهم دانسته و تاکید کرد: تعریف شاخصهای بهرهوری در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی اینجانب از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
زلفیگل با تأکید بر محور قرار دادن شاخصهای بهرهوری برای تدوین آییننامهها و بخشنامههای ستادی و دانشگاهی و همچنین برنامهریزی آموزش عالی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همهی موسسات آموزش عالی فراهم شود.
وزیر علوم با بیان این که در دنیای جدید، رقابت همهجانبه جایگزین تنازع بقا شده است، گفت: در رقابت توجه به کمیت و کیفیت هر باهم مورد توجه است و همچنین در این میدان، نوآوری و نوآفرینی تعیین کننده است.
وی گفت: هدف از رقابت، افزایش بهره وری، بهبود کیفیت زندگی و نوآوری و نوآفرینی دانشبنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری اتفاق میافتد؛ علم همچون نور است و شفافیت در ذات علم و دانش نهفته است.
وزیر علوم با تاکید بر این که استانداردسازی و استانداردپذیری برای هر محصولی به ویژه علم، فناوری، نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، گفت: ارزیابی دستگاههای اجرایی بر مبنای استانداردهای جهان شمول و بومی در راستای افزایش بهره وری و بهبود کیفیت زندگی است.
وی اظهار داشت: تولید علم، مرجیعت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد میکند و احصای شاخصهای بهرهوری درون و برون سازمانی، تکلیف آموزش عالی است.
زلفی گل تاکید کرد: برای افزایش بهرهوری، آییننامهها و مقررات و قوانین بایستی بر اساس شاخصهای بهره وری طراحی تدوین تصویب و اجرا شوند؛ و اجرای درست قوانین و مقررات آیین نامهها بایستی موجب ارتقاء شاخصهای بهره وری شود و البته پیش نیاز ارتقای بهره وری تعیین اهداف واقعی و صحیح است.
وی افزود: پیش نیاز بعدی داشتن برنامه دانش بنیان بر اساس اسناد فرادستی است؛ بدیهی است که برنامهریزی بایستی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و، چون در برنامهریزیها اولویت ها، بسیار مهم است تعداد اولویتها باید محدود باشد، زیرا اگر اولویت زیاد باشد مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.
زلفیگل با بیان اینکه در وزارت علوم در دوره جدید ۵ اولویت را مبنای برنامه ریزی قرار دادهایم گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآور پروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، اولویتهای اعلامی وزارت علوم هستند.
وزیر علوم تاکید کرد: انتظار میرود که مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم شاخصها و برومند ورود بروندادهای مجهز به منجر به تحقق اولویتهای فوق را با مطالعه تطبیقی ملی و بین المللی احصاء کند و دائماً آنها را ارزیابی نماید.
وزیر علوم با اشاره به این که اجاد نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقاء وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضرورت دارد گفت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهرهوری موافقت شد.
وی با اشاره با این که برای افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی پایههای تشویقی در هیات امنا و دولت تصویب شد گفت: تعریف پایههای تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح آیین نامه استخدامی این همکاران در حال پیگیری است.
وزیر علوم تاکید کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی یک نیاز نیست بلکه تکلیف است. بهترین راهکار برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر موسسات آموزش عالی است.
او گفت: از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم انتظار میرود سامانه نظام اندازه گیری بهره وری "ناب" را ذیل سامانه نان تعریف و راه اندازی کند و خروجی این نظام در رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موثر خواهد بود.