دانشگاه علوم پزشکی کردستان جزو ۱۲دانشگاه علوم پزشکی در ایران است که خدمات روانپزشکی جامعه‌نگر ارائه می دهند.

متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: خدمات روانپزشکی جامعه‌نگر از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی کردستان شروع شده و طی سال‌های بعد گسترش یافته است و در حال حاضر هم این خدمات در قالب دو مرکز سلامت روانی – اجتماعی (سراج ۱ و ۲) در شهرستان سنندج ارائه می‌شود.

مرضیه مقدم ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان جز ۱۲دانشگاه علوم پزشکی در ایران است که خدمات روانپزشکی جامعه‌نگر ارائه می‌دهند و تلاش بر این است که در این مراکز بسته کاملی از خدمات و مراقبت‌های سلامت روان به جمعیت زیرپوشش ارائه شود.

به گفته او، خدمات این مراکز زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری گروه روانپزشکی دانشگاه ارائه می‌شود.

مقدم رسالت اصلی مراکز سلامت روانی ـ اجتماعی را ارائه خدمات جامع برای پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماران روانپزشکی بدون اتکا به بیمارستان‌های روانپزشکی اعلام کرد و گفت: مفاهیم اصلی این جنبش، ارائه خدمات در محل زندگی بیماران، جامع بودن خدمات، تداوم مراقبت، ارتباط بین‌بخشی کارآمد و تاکید بر پیشگیری علاوه بر درمان است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین امتیاز و برتری این مراکز، تمرکز بر پیشگیری و درمان بیماری‌های روانپزشکی در یک جا و دسترسی آسان خدمات برای مناطق زیرپوشش است که استفادة بهینه از تمامی امکانات را با نظامی هماهنگ میسر می‌سازد.

این متخصص روانپزشکی خاطرنشان کرد: هدف مراقبت پس از ترخیص بیماران، تداوم مراقبت از بیمار روانپزشکی به منظور تداوم دریافت دارو، ارائه خدمات مددکاری، آموزش خانواده و بیمار و کاستن از نیاز او برای بستری شدن مجدد در بیمارستان است.

به گفته او، در این نوع خدمت، تیمی متشکل از یک دستیار روانپزشکی، یک روانشناس و یک مددکار به فواصل لازم بیماران را در خانه محل زندگی‌شان ویزیت می‌کنند که در نیمه اول امسال، ۵۸ مورد ویزیت در منزل انجام شده است. 

مقدم، حمایت از بیماران شدیدروانپزشکی وخانواده آنان و افزایش آگاهی و مهارت بیماران و ارتقای عملکرد اطرافیان در مراقبت از بیمار، اتصال بیمار روانپزشکی مزمن به سیستم‌های خدماتی و حمایتی در جامعه و ارائه خدمات آموزشی مداوم، نظارتی و درمانی با مشارکت پزشکان عمومی و روانشناسان مراکز جامع سلامت جهت بهبود شناسایی، درمان و ارجاع بیماران روانپزشکی اعم از خفیف و شدید را از دیگر برنامه‌های مراکز سراج برشمرد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: بر اساس تجربیات جهانی، مدیریت مشکلات بهداشت روان یک جامعه بدون مشارکت مردم و همکاری بین‌بخشی (تمام نهاد‌های دولتی و غیردولتی دخیل در عوامل اجتماعی و محیطی موثر بر سلامت مردم) تحقق نمی‌یابد، به همین منظور بسته اقدام جامعه طراحی شده است که مرکز اصلی آن در فرمانداری شهرستان مستقر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار