کشف دژ نظامی ۲۷۰۰ ساله در محوطه تاریخی ریوی

بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲۷۰۰ سال قبل در محوطه تاریخی ریوی کشف شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲۷۰۰ سال قبل همزمان با امپراتوری ماد‌ها در بخش جنوبی محوطه تاریخی ریوی در فصل دهم کاوش باستان شناسی مشترک ایرانی - آلمانی در این محوطه خبر داد.

علی مستوفیان گفت: دهمین فصل پژوهش‌های مشترک ایرانی- آلمانی در محوطه تاریخی ریوی از ابتدای آبان امسال آغاز شد و تا نیمه آذر ادامه دارد.

ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور با وسعتی بیش از ۱۱۰ هکتار در ۳ کیلومتری غرب شهر آشخانه است که پژوهش‌های باستان‌شناسی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی و رشد صنعت گردشگری در منطقه شود. پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه از سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۶ نقشه و ضوابط ملی عرصه و حریم آن تهیه و ابلاغ شد و نتایج مقدماتی پژوهش‌های باستان‌شناسی بین‌المللی ایرانی - آلمانی در ریوی حکایت از وجود تداوم استقراری در محوطه ریوی از حدود ۹۰۰ سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی (حدود ۱۵۰۰ سال) دارد.

اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و یکی از شهر‌های مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. مهم‌ترین دستاورد‌های این کاوش، کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲۷۰۰ سال قبل همزمان با امپراتوری ماد‌ها در بخش جنوبی محوطه، کشف گورستان عصر آهنی در بخش جنوب شرقی محوطه و کشف گل مهر‌های نقش‌دار در بخش مرکزی محوطه تاریخی ریوی است. محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در آبان ۱۳۹۹ به‌عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی مصوب شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.