لباس لری پوششی است که زنان استان کهگیلویه و بویراحمد و پایتخت طبیعت ایران از آن استفاده می‌کنند.

استفاده از لباس محلی در میان زنان شهرنشین استان کهگیلویه و بویراحمد همانند زنان روستایی و عشایری رایج است و با قدم زدن در خیابان‌های شهر‌های این استان مانند؛ یاسوج، سی‌سخت ودوگنبدان این موضوع به خوبی مشاهده می‌شود.

لباس محلی و سنتی زنان این استان از ۳ بخش اصلی سرپوش، بالاتنه و پایین‌تنه تشکیل شده است و پوشش کاملی را برای آن‌ها به همراه دارد.

سرپوش لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمد، شامل یک پارچه روپوش یا همان روسری به نام ˈ مینا ˈ ‎ Meyna است که به طور معمول دارای بیش از یک متر طول و بین ‎ ۶۰ تا ‎ ۷۰سانتیمتر عرض است، بر روی این روپوش مینا نیز پارچه‌ای به نام چارقد یا لچکی قرار می‌گیرد که در زبان فارسی همان سربند است.

همچنین یک کلاه کوچک زیر مینا قرار می‌گیرد تا پوشش‌دهنده مو‌های جلو سر زنان باشد و معمولا زیورآلات و وسایل تزیین سنتی و ظریف به آن متصل می‌شود.

بخش بالاتنه لباس محلی زنان استان کهگیلویه و بویراحمد، همان پیراهن یا جامه است که شامل یک پارچه ۲ متری است و از گردن تا کف پای زنان را می‌پوشاند.

این نوع لباس سنتی در ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس، چهار محال و بختیاری و خوزستان مشاهده شده است و هم اینک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه استفاده از لباس محلی و سنتی بیشتر در زنان بالای ‎ ۳۰ سال استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود، اما در جشن‌ها و مجالس عروسی همه زنان و دختران به عنوان یک سنت از لباس‌های محلی شاد و متنوع استفاده می‌کنند.

برچسب ها: لباس محلی ، لباس لری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.