رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: استمرار خشکسالی و کمبود منابع آبی، از مشکلات کشت و برداشت زعفران در این شهرستان است.

علی موذنی رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به آغاز برداشت زعفران از سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گناباد گفت: با وجود این که برداشت زعفران برای کارگران فصلی اشتغالزایی خوبی دارد و موجب اشتغال ۲۰۰ نفر در هر هکتار به طور میانگین می‌شود، ولی کمبود کارگر و به تبع آن‌ها افزایش هزینه کارگری مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

او افزود: کاشت زعفران در گناباد همه ساله در شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و با خنک شدن هوا در اواخر مهرماه آبیاری زعفران شروع می‌شود و رویش گل‌های این محصول در اواسط آبان ماه آغاز و تا نیمه آذرماه ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به این که محصول زعفران به‌عنوان طعم‌دهنده مواد غذایی، آرام‌بخش و نشاط‌آور محسوب می‌شود افزود: از گیاه زعفران در صنایع رنگرزی، داروسازی، طب سنتی، صنایع غذایی، شیرینی سازی، بستنی‌سازی، تولید عرقیات، اسانس، عطرسازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم از پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ تن زعفران از سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع شهرستان این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با عملکرد مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد خواهد داشت.

رمضانعلی قاسمی افزود: شرایط اقلیمی و آب و هوایی شهرستان گناباد سبب شده زعفران برداشتی کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی منطقه و از طرف دیگر نیازآبی کم زعفران، این محصول یکی از محصولات مستعد برای قرار گرفتن در الگوی کشت منطقه است چرا که تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی کم آب‌بر یکی از سیاست‌ها و راهکار‌های مهم دولت سیزدهم است.

او اضافه کرد: علاوه بر نیاز آبی کم، امکان بهره برداری طولانی مدت با یک بار کاشت، اشتغال زایی و ارزش اقتصادی بالا از مزایای کشت زعفران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.