تفاوت‌ها و شباهت‌های سامانه‌های برد بلند پدافندی

باور 373، S300 و S400 سه سامانه بردبلند پدافندی در جهان هستند که می‌توانند اهداف خود را در فاصله بیش از 300 کیلومتری منهدم کنند.

وزارت دفاع طی روز‌های اخیر از موشک ارتقاءیافته سامانه پدافندی باور ۳۷۳ با نام صیاد ۴B رونمایی کرد. با این رونمایی و بروزرسانی انجام شده در سامانه باور ۳۷۳، برد این سامانه به فراتر از ۳۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرد.

همچنین سامانه باور ۳۷۳ با یک جهش تقریباً دوبرابری در برد درگیری توانست خود را در رده سامانه برد بلندی مانند S۴۰۰ قرار بدهد. اما، هر کدام از این سامانه‌ها مشخصات و ویژگی‌هایی دارند که در ادامه هر کدام از این مولفه‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تفاوت‌ها و شباهت‌های سامانه‌های برد بلند پدافندی

رادار و برد درگیری

رادار بهینه‌شده سامانه باور ۳۷۳ قادر است همزمان ۳۰۰ هدف را به‌طور همزمان در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری کشف و از میان آن‌ها ۱۰۰ هدف با اولویت بیشتر را برای درگیری اولویت‌بندی کند. برد رادار ردگیری این سامانه نیز به بیش از ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است. هر هنگ این سامانه قادر است تا با ۳۶ هدف به طور همزمان درگیر شود.

ارتفاع درگیری این سامانه نیز به عدد ۳۲ کیلومتر افزایش پیداکرده است.

رادار سامانه S۳۰۰ نسخه PMU۲ (در اختیار ایران) می‌تواند ۳۰۰ هدف را به طور همزمان در فاصله ۳۰۰ کیلومتری کشف کند. رادار ردگیر این سامانه می‌تواند ۱۰۰ هدف را به طور همزمان ردگیری کرده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود. بیشینه برد درگیری آن برای اهداف معمولی ۲۰۰ و برای اهداف بالستیک ۴۰ کیلومتر اعلام شده است.

بیشینه ارتفاع درگیری آن نیز ۲۷ کیلومتر است.

رادار سامانه S۴۰۰ قادر است تا اهداف مورد نظر را در برد ۶۰۰ کیلومتری کشف کند. رادار ردگیری این سامانه می‌تواند ۱۰۰ هدف را به طور همزمان ردگیری کند. بیشینه برد رادار درگیری آن برای اهداف معمولی ۴۰۰ کیلومتر و برای اهداف بالستیک نیز ۶۰ کیلومتر است. رادار‌های این سامانه قادر است ۷۲ هدف را به طور همزمان رهگیری کرده و با ۳۶ هدف درگیر شود.

بیشینه ارتفاع درگیری آن نیز ۳۰ کیلومتر اعلام شده است.

موشک

سامانه باور ۳۷۳ در حال حاضر از موشک‌های صیاد ۴ و ۴B استفاده می‌کند. برد درگیری این موشک‌ها به ترتیب ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر اعلام شده است. البته این اعداد به طور تقریبی اعلام شده و می‌تواند بنابر موقعیت شلیک برد‌های مختلفی را داشته باشد.

تفاوت‌ها و شباهت‌های سامانه‌های برد بلند پدافندی

سامانه S۳۰۰-PMU۲ از موشک‌های ۴۸N۶E و ۴۸N۶E۲ موشک‌های مورد استفاده در این سامانه هستند که برد درگیری آن‌ها به ترتیب ۱۵۰ و ۲۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

تفاوت‌ها و شباهت‌های سامانه‌های برد بلند پدافندی

سامانه S۴۰۰ نیز از چهار موشک به نام‌های ۹M۹۶E۲، ۴۰N۶، ۴۸N۶E۲ و ۴۸N۶E۲ بهره می‌برد که برد درگیری آن‌ها به ترتیب ۱۲۰، ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۸۰ کیلومتر است.

نوع اهداف

سامانه باور ۳۷۳ می‌تواند با انواع تهدیدات آیرودینامیک و بالستیک همچون پهپادها، هواپیما‌های نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و بالگرد‌ها مقابله کند.

سامانه S۳۰۰-PMU۲ هم می‌تواند با انواع هواپیماها، بالگردها، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های مهاجم درگیر شود.

سامانه S۴۰۰ می‌تواند طیف گسترده‌ای از هواپیما‌های جمع‌آوری اطلاعات (آواکس)، شناسایی، راهبردی و تاکتیکال، موشک‌های بالستیک میان برد، موشک‌های کروز تاماهاوک، موشک‌های هدایت شونده دقیق، تهدیدات هوایی تا برد ۴۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر. همچنین، این سامانه قادر است هواپیما‌های پنهانکار و سایر تهدیدات موجود را شناسایی کند.

منبع : فارس

برچسب ها: پدافند ، وزارت دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.