نمایندۀ مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از ۳ و نیم میلیون زوج نابارور در کشور داریم که اگر به همین زوج‌های نابارور کمک کنیم که حداقل یک چهارم این افراد به باروری برسند عملا نرخ زاد و ولد در کشور افزایش پیدا می‌کند.

دکتر محسن زنگنه در آیین افتتاح مرکز درمان ناباروری امید بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) گفت: در مادۀ ۴۱ قانون، وزارت بهداشت مکلف شده است که نسبت به تجهیز و راه‌اندازی حداقل یک مرکز تخصصی ناباروری سطح دو در دانشگاه‌های علوم پزشکی و حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح سه به ازای هر استان اعم از دولتی و غیر دولتی در قالب نظام سطح‌بندی خدمات مناسب با الگوی جمعیتی طی دوسال اقدام کنند.

او افزود: متاسفانه نرخ زاد و ولد در کشور در سال‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و آمار بسیار نگران‌کننده‌ای را در این حوزه شاهد هستیم که زنگ خطری جدی برای کشور است.

نماینده مجلس ادامه: وزارت بهداشت مکلف شده است ظرفیت پذیرش دستیار در رشتۀ تخصصی ناباروری و فلوشیپ و سایر رشته‌های مرتبط را افزایش دهد به گونه‌ای که حداقل تا ۵ سال آینده کمبود نیرو‌ها در درمان ناباروری در کشور برطرف شود.

زنگنه بیان کرد: جهاد دانشگاهی نیز موظف است حداقل ۱۰ درصد از بودجۀ طرح‌های نوآورانۀ خود را به طرح‌های مربوط به ناباروری و زایمان‌های طبیعی استاندارد و ایمن اختصاص دهد.

او تصریح کرد: در مادۀ ۴۳ نیز وزارت بهداشت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر، برنامه‌ها و اقدامات لازم را برای برخورداری همۀ زوج‌هایی که علی‌رغم اقدام به بارداری به مدت یک سال یا بیشتر صاحب فرزند نشده‌اند از برنامه‌های معاینه، بیماریابی، تشخیص علت ناباروری و درمان آن تحت پوشش کامل بیمه‌های پایه بدون محدودیت زمان و دفعات مورد نیاز به تشخیص پزشک به عمل آورد.

نمایندۀ مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه اظهار کرد: هم مجلس و هم دولت نسبت به رفع مشکل ناباروری در کشور بسیج شده‌اند و مسیر قانونی برای حمایت از زوج‌های نابارور و هم حمایت از مراکز علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی کاملا فراهم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.