
یوسف نوری،وزیر آموزش و پرورش در دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید اشاره به اینکه طرح تحول آموزش و پرورش در مرحله آسیب شناسی اجرایی نشدن قرار دارد و قرارگاهی برای اجرایی شدن طرح تحول آموزش و پرورش تشکیل شده است و قرار است این سند در قالب مدرسه محوری اجرایی شود.
او ادامه داد: در مرحله اول اجرای طرح مدرسه محور سند تحول آموزش و پرورش به صورت آزمایشی از استان فارس آغاز شده است ودراین استان در حال اجرایی شدن است.
وزیر آموزش و پرورش بر ارتقای کیفی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: با هدف ارتقا در جذب دانشجویان این دانشگاه فرایند گزینش دانشجویان به صورت نیمه متمرکز صورت میپذیرد.
یوسف نوری افزود: در حال حاضر گزینش دانشجویان بین ۲۰ تا ۲۵ روزطول میکشد که اشکالی اساسی به نظام گزینش معلمان دانشگاه وجود دارد و در نظام گزینش نیمه متمرکز برای فرایند گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از ۳ ماه تا ۵ ماه فرصت داده میشود.
او با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد اساتید دانشگاه فرهنگیان افزود: هم اکنون ۸۳۴ استاد در دانشگاه فرهنگیان در حال تدریس هستند و برای جذب اساتید جدید هم مجوزهای لازم اخذ شده و قرار است هزار و ۳۰۰ استاد جدید نیز برای دانشگاه جذب شود.
نوری از اجرایی شدن طرح معلمان چند مهارته در مدارس خبر داد و گفت: محتوی آموزشی در مدارس از منابع قدیمی استفاده میشود و با منابع جدید آموزشی سعی داریم تا معلمان چند مهارته را تربیت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع عدالت آموزشی در مناطق حاشیهای کشور اشاره کردو افزود: در بحث حمایت و کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل دانش آموزان؛ قرارگاه تربیتی با حضور ۵۳۴ گروه جهادی تشکیل شده است.
او افزود: در موضوع تغذیه امسال هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که در حدود ۲ میلیون نفر دانش آموز با اولویت مناطق حاشیهای وکمتر برخوردار توزیع میشود.
نوری با اشاره به حضور خیران در کنار نظام تعلیم و تربیت در مدارس گفت: خیران پارسال ۳ هزار میلیارد تومان تعهد داشتند که امسال این موضوع به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش از حذف مدارس غیر مقاوم و کانکسی تا سال آینده در کشور خبر داد و افزود: مقاوم سازی ۸ هزار مدرسه کانکسی و غیر مقاوم بالای ۱۰ نفر دانش آموز و ساخت ۱۳ هزار چشمه سرویس بهداشتی از اقداماتی است که تا آغاز سال تحصیلی اینده به سرانجام خواهد رسید.
او با بیان اینکه با اجرای نظام رتبه بندی معلمان در کنارگزینشهای عمومی به بحث گزینشهای تخصصی و شایستگیهای حرفهای نیز توجه ویژه شده است که در ارتقا کارآمدی و شایسته سالاری بین معلمان موثر است.
نوری با بیان اینکه در حوادث اخیر کشورتعدادی از دانش آموزان هم تحت تاثیر قرار گرفتند گفت: با مدیریت لازم این فضا زود کنترل شد وتمهیدات لازم دراین خصوص اندیشیده شده است.