وزیر امور خارجه در نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد درباره آخرین وضعیت توافق توضیح داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (شنبه) ۱۴ آبان ماه در نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سطح معاونان وزرای خارجه کشور‌های حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست اظهار داشت: برگزاری این نشست در شرایط کنونی می‌تواند بستر‌های مناسبی را جهت تقویت همکاری بین اعضای گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با هدف مقابله با چالش‌های مشترک فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امروز در شرایطی گردهم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است. علیرغم تدوم تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای رسیدگی و غلبه بر این چالش‌ها تضعیف بی سابقه چندجانبه گرایی توسط برخی دولت‌ها باعث ناکام ماندن این تلاش‌ها شده است. یکجانبه‌گرایی افسارگسیخته وهژمونی طلبی برخی قدرت‌های جهانی دوران جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی را برای جامعه بین‌المللی به ارمغان آورده است.

وی گفت: توسل بیمارگونه آن‌ها به یکجانبه گرایی از جمله اعمال تحریم‌های یکجانبه در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده و عمیقا تعهد این دولت‌ها به اصول منشور ملل متحد از جمله و به ویژه ارتقا و احترام به حقوق بشر را زیر سؤال برده است. اعمال این تحریم‌ها به دلیل ممانعت از دستیابی مردم کشور‌های در حال تحریم به حقوق اولیه و بنیادین خود به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین‌المللی کشور‌های تحریم کننده را در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه ادامه داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر در سفر اخیر خود به تهران با صحه گذاردن بر تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر حق توسعه و حق سلامت به خصوص در شرایط کرونا برخواست خود مبنی بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصریح کرده است. بی تردید مقابله موثر و کاآرمد با تحریم‌های ظالمانه مستلزم تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تشریک مساعی کشور‌های مستقل بوده و در این راستا گروه دوستان منشور ملل متحد به عنوان بلوک کشور‌های مخالف با تحریم با ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد و دستیابی به هدف مشترک‌مان در قبال همه کشور‌های تحریم شده ایفا کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران بار دیگر بی اعتنایی آن کشور به تعهعدات بین‌المللی و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت را به منصه ظهور گذاشت. آمریکا با این اقدام خود قانون گریزی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات حقوقی کرد. ایران طی سال‌های اخیر و علیرغم بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا به راهکار حل و فصل صلح آمیز موضوع پرونده هسته‌ای پایبند بوده و مسیر گفتگو برای حفظ توافق را باز گذاشته است. مایه تاسف است که دولت آمریکا علیرغم درخواست جامعه بین‌الملیلی و با وجود وعده‌ها همچنان مسیر اقدامات خصمانه و تداوم سیاست فشار حداکثری را دنبال کرده و به جای جبران اقدامات دولت قبلی برای دستیابی به توافق مواضع دوگانه و ریاکارانه اتخاذ می‌کند.

وی گفت: دولت ایران ضمن تاکید بر استیفای حق مسلم خو در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن شامل غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز با حسن نیت و بر مبنای برابری و احترام متقابل به ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای پایبند است.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکا باید ثابت کند دارای حسن نیت و اراده واقعی بوده است.

وی با اشاره به مداخله‌جویی‌های اخیر در ایران گفت: اقدام مشکل کشور‌های مستقل به خصوص اعضای گروه دوستان منشور با هدف ایجاد سازوکار‌های مناسب در چارچوب نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل برای مقابله با این پدیده امری ضروری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افزود: اشغال فلسطین وبخش‌هایی از سرزمین‌های دول عرب و محروم ساختن ملت مظلوم فلسطین از حقوق مسلم و ذاتی خود نقض و بی توجهی به قطعنامه‌های صادره از سوی ارگان‌های سازمان ملل از جمله اقداماتی است که این رژیم از بدو شکل گیری تاکنون انجام داده است. سکوت معنادار نهاد‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت در قبال جنایات نظام‌مند و غیرقانونی این رژیم سران این رژیم را در استمرار و تشدید جنایات خود و گسترش دامنه تجاوزات به دیگر کشور‌های منطقه بیش از پیش گستاخ‌تر کرده است. آپارتاید و تخریب منازل و کشتار فلسطینی‌ها به رفتار روزمره رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده است. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نباید در مقابل رژیمی که جنایات را به صورت مکرر مرتکب شده ساکت بمانند.

وی گفت: سازمان ملل و شورای امنیت دارای مسئولیت آشکار حقوقی و انسانی و اخلاقی برای مقابله با این جنایات و اجرای قطعنامه‌ها باشد. ایران همانگونه که بار‌ها اعلام کرده تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین را برگزاری همه پرسی با مشارکت کلیه ساکنان اصلی فلسطین شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و آوارگان فلسطینی و تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطین به پایتختی بیت المقدس می‌داند.

وزیر خارجه ادامه داد: ایجاد منطقه قوی در غرب آسیا همواره از اولویت‌های سیاست خارجی ایران بوده است. با این حال طی دهه‌های اخیر مداخلات گسترده و مستمر کنشگران فرامنطقه‌ای در امور داخلی کشور‌های منطقه و اشغالگریو اعمال تحریم‌های غیرقانونی توسط این کشور تحقق این هدف را با چالش جدی مواجه کرده است. تداوم اقدامات مغایر حقوق بین‌الملل توسط قدرت‌های غربی در غرب آسیا به تقویت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب انجامیده و صلح و ثبات بین‌المللی را به مخاطره انداخته است.

وی گفت: امروز خواست کشور‌های منطقه برای برخورداری از امنیت جدی‌تر از گذشته شده و نویدبخش فردایی بهتر برای نسل‌های آینده می‌باشد.

وزیر خارجه ضمن ارج نهادن به تلاش‌های این گروه در تقویت چندجانبه گرایی ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند منجر به تقویت همکاری‌ها و تحقق اهداف شود.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
دروغگوبودن نظام سیاسی آمریکا در هر دوره و در هر دو حزب ثابت شد
ثابت شد که ایران همواره در پی رفع توهمات غرب در مورد توان صلح آمیز هسته ای بوده و می باشد و حتی در پی نا آرامی های اخیر و ترور دانشمندان خود و تهدید و حمله به مراکز هسته ای باز به مذاکرات ادامه می دهد تا هم به حقوق حقه مردم خود برسد و هم تمامی جهانیان اغفال شده و منافقان داخلی متوجه واقعیات شوند . آنچه از آمریکا دیده شد یکجانبه‌گرایی ، نقض قوانین و توافقات بین الملل ، نقض حقوق سایر ملل ، تحریم ، زورگویی ، توجیه و دروغ ریاکاری برای هر اقدام غیر انسانی بوده است ، آمریکا در طول تاریخ خود ثابت کرده است که هیچ گونه حسن نیتی ندارد و فقط زبان زور را می فهمد
از آنجا که سازمان ملل نیز ساخته و پرداخته و حقوق بگیر نظام سلطه می باشد جای هیچ چشم داشت و امیدی ندارد لذا باید مجامعی مانند هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد را به شدت تقویت کرد
حال خفته های در جهالت و حتی خفته گان در گور هم باید شعار مرگ بر آمریکا را فهمیده باشند مگر آنانکه ... باشند
حال همگان باید توجه به تقویت نظامی و امنیتی ( حتی دست یابی به توان اتمی) را درک کرده باشند
احقاق حق فلسطینیان به معنی حل چالشی بزرگ و 74 ساله از غرب آسیا و همزیستی مسالمت آمیز و همچنین نابودی مدافعان تروریسم و در پی آن نابودی خود تروریسم و مداخلات فرا منطقه ای خواهد بود و اضح است این اقدام برای کل جهانیان ضروری و مفید است.
این گونه مواضع ایران نه التماس و کرنش در مقابل استکبار جهانی است بلکه فریاد حق خواهی و اثبات استکبار و دشمنی ظالمانه غرب و بیداری وجدان جهانیان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
هیچکدام از طرفین برجام صداقت ندارند .چه ما و چه آنها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
جناب آقای وزیر.
دیگر جایی برای برجام نیست. برجام نافرجام است. فراموشش کنید.
به فکر بازار یابی برای تولیدات کشور باشید و دیپلماسی اقتصادی فعال و پویا.
از برجام چیزی حاصل نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
بریم برا احیا این دور من برم چند روزه ماموریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
جنایت تروریستی در شاهچراغ شیراز نشان داد که آمریکا و کشور‌های غربی و مزدورانشان هنوز هم با ملت ایران دشمن هستند.
جنایت تروریستی در شاهچراغ شیراز نشان داد که آمریکا و کشور‌های غربی و مزدورانشان هنوز هم با حکومت نظام جمهوری اسلامی دشمن هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
تولید مواد مخدر در افغانستان پس از حضور آمریکا جنایتکار ۵۰ برابر شد.
تولید مواد مخدر در افغانستان پس از حضور اروپا جنایتکار ۵۰ برابر شد.
تولید مواد مخدر در افغانستان پس از حضور ناتو جنایتکار ۵۰ برابر شد.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۲:۵۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
یعنی الآن ملت ایران کلاهش را بالاتر بگذارد چون شما به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند هستید؟ همان برجامی که به خاطرش هر ثانیه تحریم میشویم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
کمک ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین
آمریکا جنایتکار باید از اقدامات تحریک آمیز دست بردارد

آلمان: برنامه‌های طولانی مدت برای کمک به اوکراین داریم
آلمان جنایتکار باید از اقدامات تحریک آمیز دست بردارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و کانادا و ناتو و امارات و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است باز هم غلط و اشتباه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
التماس میکنید؟؟؟؟؟
آخرین اخبار