مدیر زراعت استان کرمان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کینوا در استان کرمان ۴۰ هکتار است، گفت: کرمان ظرفیت توسعه گیاه کینوا را دارد.

فریدون آهنگری گفت:کینوا (Quinoa) گیاهی با دانه‌های خوراکی است که در کشور‌های غربی مصرف آن به عنوان جایگزین سالم‌تر غلاتی از جمله گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

او با بیان اینکه کشت این گیاه که به خاویار گیاهی هم معروف است چند سالی وارد ادبیات کشاورزی کشور شده و در استان کرمان نیز رواج یافته است، افزود: کینوا، جزو محصولاتی است که در حال حاضر و در آینده، کشش بازار خوبی خواهد داشت و منفعت خوبی برای کشاورزان کرمانی دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: سطح زیر کشت کینوا در استان کرمان ۴۰ هکتار است که عمده کشت این محصول در شهرستان‌های کرمان و ریگان می‌باشد.

او با بیان اینکه محصول کینوا کم آب بر بوده و نسبت به مناطق مختلف استان کرمان مقاوم است و از طرفی دوره رشدی این محصول حدود ۳ و در پار‌های از مناطق ۷ ماه است، افزود: زمان شروع کاشت این گیاه در مناطق معتدل و سرد هفته دوم تیر ماه و در مناطق گرم هفته آخر مرداد ماه است و برداشت این محصول در مناطق سرد در اوایل آبان ماه و در مناطق گرم آذر ماه می‌باشد.

آهنگری با بیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی استان و کشورمان خشک و محدودیت آبی دارند، گفت: با توجه به اینکه نیاز آبی کینوا ۴ هزار متر مکعب در هکتار است و در طی مدت زمان کشت تا برداشت، دوره آبیاری هر ۲۰ روز یک مرتبه انجام می‌گیرد، می‌توان با ترویج این گونه محصولات از کشت محصولات با مصرف آب بیشتر جلوگیری کرد و محصولات کم آب بر را جایگزین کرد.

او به وظیفه تولیدکننده در بررسی ذائقه مصرف کننده تاکید کرد و بیان داشت: در گذشته آرد فقط از ۲ محصول گندم و جو تولید می‌شد و در حال حاضر علاوه بر این ۲ از ذرت، کینوا و … نیز استفاده می‌شود.

به گفته مدیر زراعت استان کرمان کینوا به صورت جایگزین برنج و همچنین به صورت سالاد مورد مصرف قرار می‌گیرد که برای درمان بیماران دیابت نوع ۲ و بیماران سیلیاکی آلرژی دار به صورت یک درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه علاوه بر مصرف داخلی به اروپا و آسیا نیز صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه عملکرد محصول در واحد سطح با توجه به اقلیم استان از یک تا ۳ تن در هکتار متغیر است، افزود: حداکثر تولید در واحد سطح در استان کرمان، ۳ تن در هکتار است.

آهنگری گفت: بذر کینوا از موسسات تحقیقات یزد تهیه و در اختیار کشاورزان قرار می­ گیرد و ارقام کشت شده کینوا در استان کرمان، شامل تی تی کاکا، سجاما، کیو ۲۷ و ۲۶ است که به ازای هر هکتار ۳ تن کینوا تولید می‌شود.

او افزود: برای حمایت از تولید کنندگان، شرکت‌های خصوصی با کشاورزان قرار داد منعقد کرده و محصولشان را قراردادی خریداری می­ کنند.

این محصول دارای پروتئین‌های فراوانی است و تقریبا ۵ برابر گندم و برنج مواد مقوی دارد و به راحتی می‌تواند جایگزین بسیاری از غلات شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار