مقاوت ویروس آنفلوآنزا برای زنده ماندن در رطوبت کم

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: ممکن است ویروس آنفلوآنزا ساعت‌ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط، زنده بماند.

پژمان بختیاری‌نیا با بیان اینکه مهمترین راه انتقال ویروس در محیط‌های بسته را از طریق هوا است، گفت: ممکن است ویروس آنفلوآنزا ساعت‌ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط، زنده بماند و انتقال ویروس از طریق ترشحات آلوده امکان‌پذیر است.

او با اشاره به چگونگی انتقال آنفلوآنزا و زنده ماندن ویروس تا ۲۴ ساعت در محیط، افزود: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است.

به گفته آقای بختیاری‌نیا بیماری آنفلوآنزا می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ویروس‌های آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن، تنفس روبه‌رو و سخن گفتن با فاصله کمتر از یک متر، دست دادن و روبوسی با فرد بیمار و همچنین تماس با سطوح آلوده منتقل می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه ویروس این بیماری می‌تواند حدود ۸ تا ۲۴ ساعت در محیط زنده بماند، تماس دست افراد سالم با سطوح آلوده شده به ویروس و چشم و بینی و دهان موجب انتقال این ویروس به بدن و ابتلای فرد به آنفلوآنزا می‌شود.

رعایت آداب تنفسی، شستن مکرر دست‌ها و ماسک زدن از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری می‌کند. توجه شود که دست‌ها باید به طور منظم با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه شسته شوند.

همچنین توصیه می‌شود هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان با دستمال کاغذی پوشانده شود و سپس فوری دستمال مصرف شده دفع شود. از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان نیز خودداری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.