رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به افزایش تخت های بیمارستانی کمبود پرستار وجود دارد، اما کمبود نیروی انسانی متخصص نه.

محمد حسین سرمست شوشتری با حضور در برنامه ویژه گفتگوی خبری شبکه خوزستان گفت: سویه جدید کرونا در حال اوج گیری است در حالی که تاکنون ۸۵ درصد دز اول واکسن، ۷۵ درصد دز دوم واکسن و تنها ۳۵ درصد از شهروندان خوزستانی نوبت سوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

او این رقم‌ها را تا حدودی قابل قبول خواند، اما یادآور شد که پوشش واکسیناسیون دانش آموزان کامل نیست و از معلمان و خانواده دانش آموزان انتظار می‌رود در واکسینه شدن فرزندان خود تعلل نکنند.

آقای سرمست با اشاره به صدمات روحی، آموزشی و فرهنگی که اوج گیری مجدد کرونا در پی خواهد داشت افزود: این سویه جدید باید مدیریت شود و اگرچه واکسن اجباری نیست، اما توصیه می‌شود حتما نسبت به تکمیل آن حساسیت وجود داشته باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز واکسن کرونا همچون واکسن آنفلونزا سالی یکبار باید تزریق شود و برای تمامی افراد یکه تمایل به مایه کوبی دارند، واکسن فراهم است.

این مقام مسئول بازگشتی به دوران اوایل شیوع ویروس کرونا و کمبود برخی امکانات داشت و گفت: ابتدا این بیماری جدید و ناشناخته بود که مسئولین وقت بهداشت کشور و خوزستان در تنگنا تهیه ماسک و دستکش بودند، اما به سرعت با اقداماتی وضعیت به حالت عادی بازگشت و تمام انرژی علوم پزشکی برای کرونا بسیج و تجهیز شد.

محمد حسین سرمست اهمیت انجام آزمایش را در وضعیت کنونی و با توجه به سرعت نشان دادن علایم سویه جدید ویروس کرونا کم ارزیابی کرد که شهروندان باید به محض مشاهده علایم در فضای تنفسی فوقانی استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و برخودر با افراد را در دستور کار قرار دهند.

«اورژانس بیمارستان گلستان یکی از شیک‌ترین‌ها در کشور»

او با رد کمبود نیروی انسانی متخصص، تعداد فوق تخصص‌های فقط ریوی در شهر‌های خوزستان را ده‌ها نفر عنوان کرد، اما به کمبود نیرو‌های پرستار اشاره کرد و دلیل آن را توسعه و افزایش تعداد تخت‌ها دانست.

آقای سرمست می‌گوید: برخی از استان مهاجرت می‌کنند و بسیاری با رابطه وارد دستگاه‌های اداری می‌شوند که البته سعی شده از این مسئله جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: صحبت‌هایی با وزارت خانه به منطور جذب پرستار اتاق عمل، هوش بری و تعدادی نیرو‌های بهداشتی برای علوم پزشکی اهواز صورت پذیرفته، ضمن آنکه برنامه سراسری برای استخدامی نیز وجود دارد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود سازه‌های بیمارستان‌های شهرستان‌ها را نوساز و یا در حال بازسازی خواند که طی ۱۰ سال گذشته اقدامات آن‌ها انجام شده.

سرمست شوشتری اورژانس بیمارستان گلستان اهواز را با توجه به وجود متخصصین مختلف در آن یکی از شیک‌ترین‌ها در کشور دانست و به بخش‌های فرسوده ۲ بیمارستان گلستان و رازی هم گریزی زد که باید بر اساس مصوبات ریاست جمهوری نوسازی شوند.

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان کمتر از ۱۰ درصد است

اخیرا و با نزدیک شدن به ایام محرم ورود و خروج شهروندان به کشور عراق و سوریه افزایش یافته که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید این افراد باید در ابتدا قرنطینه شوند، اما، چون مردم زیر بار نمی‌روند بهتر است خود مراقبتی حتما انجام شود.

او همچنین با اشاره به ورود گسترده حجاج از سرزمین حجاز خواستار رعایت جدی این افراد شد که در خانه خدا با افراد مختلفی از جهان در ارتباط بوده اند و اگر خود شهروندان خود مراقبتی انجام ندهند، از مجموعه نظارت کاری بر نمی‌آید.

البته در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آزمایش‌های کووید به چه کار می‌آید که آقای سرمست معتقد است که شاید تست کرونا نیز منفی کاذب باشد که این مسئله ضعف تست‌ها را نشان می‌دهد.

در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اوج بیماری از مرداد ماه شروع شد و با توجه به اینکه در خوزستان فضا‌ها نیز در این فصل بسته می‌شود، می‌تواند شرایط کرونا را در خوزستان دشوار‌تر کند، زیرا در سایر استان‌ها به دلیل خنک‌تر بودن جابجایی هوا در جریان است که از شهروندان انتظار می‌رود مهمانی‌ها را کاهش دهند و یا دستکم در هنگام مهمانی در‌ها و پنجره‌ها را تا حد ممکن باز بگذراند.

رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز در پایان درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان را ۱۰ درصد عنوان کرد و متذکر شد که سخت گیری برای صنوف، ادارات و بانک‌ها افزایش خواهد یافت.

سویه جدید کرونا گا‌ها تا ۶ برابر مسری‌تر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی دزفول نیز در این گفتگو سویه جدید ویروس کرونا را گا‌ها تا ۶ برابر مسری‌تر از سایر سویه‌ها دانست که به لحاظ قابلیت انتشار مانند سرخک است.

او گفت که حالا در هفته سوم با افزایش تزایدی مبتلایان به کرونا روبرو هستیم و در حالی که هفته دوم ۳۶ مبتلا به کرونا در دزفول وجود داشت حالا این عدد به ۶۷ نفر افزایش یافته، ضمن آنکه بین ۷ تا ۸ بیمار بستری در بیمارستان هستند، هر چند تاکنون هیچ فوتی ثبت نشده.

علیرضا خسروپناه به آغاز دهه محرم و مراسمات گسترده و همچنین ورود حجاج نیز اشاره کرد و افزود: تدابیری برای اطلاع رسانی هم به هیئت‌ها و به حجاج و خانواده‌ها توصیه شده تا سریعا نوبت سوم و چهارم واکسیناسیون خود را دریافت کنند.

به گفته آقای خسروپناه کمتر از ۵ درصد شهروندان همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و این زنگ هشداری برای تجمعات آینده خواهد بود که در هفته‌های آینده به صورت وسیع در خوزستان آغاز می‌شود.

اشاره این مقام مسئول به مراسمات محرم است که به گرمی در شهر‌های مختلف خوزستان اجرا می‌شود بنابراین انتظار می‌رود درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.