دکور مسابقه «کهکشان» در فضایی ۲۰۰۰ متری طراحی شده است و عوامل این مسابقه سپند امیر سلیمانی را به عنوان مجری- بازیگر انتخاب کردند.
این مسابقه با داشتن فناوریهای نوین و واقعیت افزوده به عنوان اولین مسابقه تلویزیونی مبتنی بر واقعیت افزوده ساخته شده است و شرکت کنندگان در مسابقه سفری را در دل تاریخ آغاز میکنند.
«کهکشان» یک مسابقه داستانی آیندهمحور است که مخاطب را ابتدا با ابعاد بازی خود درگیر و به تدریج ابعاد قصهاش را به مخاطب معرفی میکند. قصهای که به مرور به این مسابقه اضافه میشود، این برنامه را وارد فاز تازهای خواهد کرد و پارسا عالمی مجری مسابقه و مادربزرگهایش مخاطب را به سمت رویاهای بزرگ خودشان روانه خواهند کرد.
امروز نشست خبری پیرامون تولید فصل دوم این مسابقه با حضور عوامل برگزار شد.
کمیل سوهانی تهیه کننده درباره فصل دوم گفت: اولین تغییر ما در بخشهایی از دکور متناسب با فضای جدید مسابقه بود، همچنین در این فصل به جای مجری محوری در طول بازی از بازیگرانی در هر بخش مسابقه استفاده شده که به روایتگری پرداخته و به شرکتکنندگان برای پیدا کردن گویی طلایی کمک میکنند.
وی ادامه داد: در فصل دوم مجری مسابقه در یک اطاق فرمان حضور خواهد داشت که بین شرکتکنندگان و بازیگران هر بخش ارتباط برقرار میکند، البته بر روی موضوع زمان و همچنین خطاهای شرکتکنندگان نظارت داشته و سعی میکند فضای هیجانی را رقابتی در طول مسابقه ایجاد کند.
سوهانی تاکید کرد: در این فصل ۵۵دقیقه مسابقه را بییندگان شاهد خواهند بود و توانستیم ۲۶ قسمت را ضبط کنیم که از تاریخ ۶ آبانماه هر جمعه و شنبه ساعت ۲۱ از شبکه ۵ پخش خواهد شد.
وی با بیان اینکه سپند امیرسلیمانی در این فصل جای نیما فلاح را گرفته است، توضیح داد: تصمیم ما براین بود که در هر فصل یک فرد جدید به عنوان مجری و کسی که از دل تاریخ رمزگشایی میکند حضور داشته باشد، به همین منظور تغییر در مجری را داشتیم، در این راستا نیز گزینههای مختلفی مورد مذاکره بود که نهایتا با سپند امیرسلیمانی به توافق رسیدیم.
تهیه کننده مسابقه کهکشان در مورد هزینه برگزاری این مسابقه یادآور شد: دکور ما در مسابقه کهکشان نسبت به سایر دکورها قیمتش کمتر است. همچنین به لحاظ کارگردانی و پشتیبانی فنی از مجموعه برنامههای سرگرمی دیگر در صدا و سیما خیلی دشوارتر بوده است.
سوهانی با بیان اینکه در این ۲۶قسمت سعی شده است که از بازیگران و ورزشکاران به عنوان شرکتکنندگان استفاده کنیم، افزود: در این پروژه برنامهسازی گروه برای مدیریت بازیها داشتیم که فضای بازی جذابیت لازم را داشته باشد و در مجموع ۲۵۰نفر برای ضبط این برنامه درگیر بودند.
در ادامه فاطمه دلاوری سردبیر این مسابقه بیان کرد: در این مسابقه برای اولین بار مخاطبان تلویزیون میتوانند چالشهای درون مسابقه را از طریق تکنولوژیهای واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR همزمان با پخش مسابقه از تلویزیون در منازل خود تجربه کنند. این مسابقه تلویزیونی، تجربهای نو برای تعامل مخاطبان با تلویزیون را رقم میزند که تا کنون در هیچ مسابقهای تجربه نشده است.
وی ادامه داد: واقعیت افزوده AR به معنای اضافه کردن چیزی است که در آن گرافیک، صدا و بازخورد لمسی به جهان طبیعی ما اضافه میشود. در این مورد بر خلاف واقعیت مجازی که شما در یک محیط کاملا مجازی VR هستید، واقعیت افزوده از محیط طبیعی شما استفاده کرده و به سادگی اطلاعات مجازی را در بالای آن قرار میدهد. واقعیت افزوده اغلب با استفاده از دوربین روی تلفن هوشمند، عناصر دیجیتالی را به یک نمایش زنده اضافه میکند و امروزه اغلب تلفنهای هوشمند از برنامههای سنگین AR پشتیبانی میکنند.
وی افزود: در مطالعات تاریخی که داشتیم قصههای مختلف در عصرهای مختلف ایران را بررسی کردیم. همانطور که در موسیقی تیتراژ پایانی هم حتی فضای تاریخی ایران در تمام ادوار را نشان دادیم. البته در تمام دکورها سعی کردیم المانهای ایرانی نشان داده شود.
مجید رستگار کارگردان مسابقه کهکشان در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه یکی از سختترین ژانرها کارگردانی برنامه مسابقهای است، اظهار کرد: کارگردانی و اجرا کار مسابقه کهکشان خیلی سخت بود، زیرا باید در یک زمان اطاق فرمان، محل مسابقه و همچنین بازیگردانی بازیگران را مدیریت میکردیم، به همین منظور خیلی پیچیدگی در ضبط و اجرا داشتیم.
رستگار ادامه داد: روزی ۶۰دقیقه ضبط داشتیم که هر روز انچام میشد و این کار سخت میکرد. همچنین جدای از مسابقه ما بخش نمایشی را هم داشتیم که در بخش نمایشی ما بداههگویی و هم فیلمنامه قبلی وجود داشت که این دو در جریان مسابقه باید کنترل میشد و جایی کار سختتر میشود که کارگردانی و تمام پشتیبانیها باید همزمان انجام شود تا برنامه از فرم رئالیتی خارج نشود.
گیلانی در خصوص نقش نگین گفت: نگین برداشت فانتزی از شخصیت مریم امین روزنامهنگاری در زمان قاجار است که سعی دارد مسائل اجتماع را نشان دهد. این شخصیت یک کلیدواژه دارد که «مردم چشم شون به دست ما و ما نگاهمون به آگاهی مردم است» که البته در این بخش ادبستان مسائل طنز را هم در اجرا داریم که باعث عمقدهی مخاطب به برخی مسائل تاریخ در دوره قاجار میشود.
وی ادامه داد: البته این شخصیت یک رابطه عاشقانه با مجری (سپند امیرسلیمانی) برقرار میکند که بهواسطه فاصله تاریخی بین دو نسل جذاب است، اما در کل نقش این شخصیت در آگاهیرسانی بیشتر از دوره تاریخی قاجار پررنگ است. درواقع این شخصیت یک نقش زن فعال ایرانی را در دوره تاریخی قاجار نشان میدهد.
ترکاشوند بازیگر نقش «خانوم جون» در مورد نقش خود توضیح داد: شخصیت خانوم جون که در این مجموعه بنده بازی کردم دقیقا فضای یکی مادر سنتی را نشان میدهد که در عین حال که آش نذری میپزد و به مسجد میرود در عین حال به فرزند خود و تغییر فضای بازی داخل کوچه و رفتن به سمت آتاری و... هم دقت دارد. من سعی کردم در این نقش تا جایی که ممکن است کمک کنم تا شکتکنندگان گوی طلایی را با خود ببرند.
حیدری بازیگر نقش رسانا در دهه ۶۰ نیز در مورد نقش خود افزود: این کار با بازیهایی که من پیش از این داشتم تفاوت داشت، چون باید هم از نظر فیزیکی و هم محتوایی شرکت کنندگان را هدایت میکردم.