مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق خورشید گرفتگی روز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ را در اراک اعلام کرد.

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مختصات خورشید گرفتگی روز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ را در مراکز استان‌ها اعلام کرد.

بر این اساس زمان دقیق خورشید گرفتگی روز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ در اراک به شرح زیر است.

شروع خورشید گرفتگی در اراک ساعت ۱۳:۴۲ دقیقه حداکثر گرفتن خورشید ۱۴:۵۹ دقیقه و پایان خورشیدگرفتگی ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه و حداکثر پوشیدگی خورشید در اراک ۵۲ درصد خواهد بود.

محمد نیلفروشان منجم و دکترای اختر فیزیک می‌گوید: این خورشید گرفتگی به صورت جزئی اتفاق می‌افتد و هر چه به سمت شمال کره‌زمین و کشور‌هایی مانند روسیه حرکت می‌کنیم درصد خورشیدگرفتگی افزایش یافته و تا ۸۲ درصد می‌رسد.

نیلفروشان می‌افزاید: گرفتگی خورشید در قسمت شمال شرق ایران و خراسان رضوی تا ۶۲ درصد و در جنوب و سیستان و بلوچستان به ۵۰ درصد می‌رسد.

متخصصان توصیه می‌کنند مردم مستقیم به خورشیدگرفتگی نگاه نکنند و حتما در مکان‌هایی با فیلتر مخصوص و نظارت فرد متخصص به رصد این پدیده بپردازند.


نماز آیات درهنگام خورشید گرفتگی واجب است

نماز آیات جزو نماز‌های واجب از جمله در هنگام خورشید گرفتگی است و طبق فتوای رهبر معظم انقلاب وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد.

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد

روش‌های خواندن نماز آیات به شرح زیر است:
روش اول؛ دستور آن این است که نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم به سجده برود و دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

روش دوم؛ نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید.

مثلا به قصد سوره «توحید» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.