خورشید گرفتگی ۶۰ درصدی در مشهد فردا قابل رویت است

مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فردا سوم آبان خورشیدگرفتگی ۶۰ درصدی ساعت ۱۵ و پنج دقیقه در مشهد قابل رویت است.

محمد مهدی مطیعی  مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این خورشیدگرفتگی فردا ساعت ۱۳ و ۵۱ دقیقه آغاز می‌شود که ساعت ۱۵ و پنج دقیقه به حداکثر گرفتگی به میزان ۶۰ درصد می‌رسد و ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه پایان می‌یابد.

او افزود: این خورشید گرفتگی با چشم معمولی، اما با فیلتر‌های استاندارد و یا عینک‌های خورشید گرفتگی قابل رویت است.

مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: کسانی که این امکانات را ندارند می‌توانند این رخداد علمی و رصد آن را به صورت مجازی و از سایت‌های معتبر مشاهده کنند.

مطیعی بیان کرد: اگر شرایط جوی مساعد باشد، برنامه رصد با تلسکوب و به کمک وسایل استاندارد از جمله فیلتر‌های رصدخانه، اطلاع رسانی خواهد شد.

آغاز خورشید گرفتگی ازمناطق غرب ایران

کاظم کوکرم سردبیر پیشین مجله منجم آماتور گفت: این خورشیدگرفتگی جزئی است و در تمام ایران رخ می‌دهد، اما با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و فرصتی برای رصد خورشیدگرفتگی که تا پنج سال آینده در ایران وجود نخواهد داشت.

کاظم کوکرم افزود:کسوف فردا از مناطق غربی ایران آغاز می‌شود و مثلا از ساعت ۱۳:۲۷ در ارومیه و ۱۳:۳۰ در ایلام قابل مشاهده است و به تدریج شهر‌های دیگر رو به مرکز و شمال شرق کشور شاهد آغاز این خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.

سردبیر پیشین مجله منجم آماتور ادامه داد:درصد این خورشیدگرفتگی در مناطق مختلف متغیر است و از حدود ۴۳ درصد در بندرعباس تا حدود ۶۰ درصد در بجنورد و مشهد (بیشترین درصد گرفتگی در بین مراکز استان) سطح خورشید با قرص ماه پوشانده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار