رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر از برداشت بیش از ۲۲ هزار تن محصول انگور از سطح ۲ هزار و ۶۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان خبر داد.

مهدی فیض گفت: برداشت محصول انگور از تاکستان‌های مشگین‌شهر که از حدود ۱.۵ ماه پیش آغاز شده بود، به پایان رسیده و با محاسبه میانگین تولید ۱۰.۵ تن محصول در هر هکتار، حدود ۲۲ هزار تن انگور در این شهرستان تولید شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر رقم غالب انگور کشت شده در این شهرستان را کشمشی بی‌دانه اعلام کرد و افزود: ارقام دیگر محصول انگور همچون شاهانی، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، نورس، آلدرق، گلین بارماقی، رسمی و سلطانی نیز در تاکستان‌های این شهرستان استحصال می‌شود.

فیض، کیفیت انگور تاکستان‌های این شهرستان در سال جاری را مطلوب و مورد پسند مشتریان عنوان کرد و ادامه داد: امسال کیفیت محصول تولیدی در مقایسه با سال‌های قبل بسیار مناسب بود و به دلیل رنگ، طعم و تُرد بودن این محصول، با قیمت مناسبی به فروش رسید.

او می‌گوید: انگور کشمشی بی‌دانه مشگین‌شهر شهرت ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل و صادرات به کشور جمهوری آذربایجان و روسیه، به سایر مناطق کشور از جمله استان‌های تهران، اصفهان، خراسان، گیلان و مازندران نیز ارسال می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر، سیلیس‌دار بودن خاک منطقه، موقعیت خاص جغرافیایی و اختلاف شدید دمای شب و روز را عامل اصلی مرغوب بودن انگور مشگین‌شهر ذکر کرد و گفت: محصول انگور این شهرستان اغلب مصرف تازه خوری دارد و با توجه به قند بیش از ۲۷ درصد و تُرد بودن محصول، مشتریان زیادی در سایر مناطق کشور هم دارد.

فیض افزود: درسال‌های اخیر با هدف افزایش بهره‌وری، استفاده از روش فراز و یا داربستی و در اصطلاح عامیانه روسیمی در تاکستان‌های شهرستان مشگین‌شهر رواج یافته و در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از تاکستان‌های این شهرستان داربستی و رو سیمی شده است.

او همچنین با اشاره به عمر بالا و مصرف کم آب درخت انگور و مقاومت بالای درخت و محصول آن در برابر تنش سرما گفت: درخت انگور با توجه به این ویژگی، جزو درختان مفید و پرثمر بوده و متناسب با اقلیم منطقه مشگین‌شهر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.