۴۰۰ هکتار از اراضی در خواجه ربیع بعد از ۲۰ سال به مسکونی و تجاری تغییر کاربری داد.

پلاک ۷۳ مربوط به اراضی چاهشک در بافت مرکزی منطقه ۳ شهرداری مشهد قرار دارد.

در سال ۸۰ مالکین اصلی این زمین‌ها توافقی با شهرداری وقت انجام می‌دهند تا طبق قانون تبدیل زمین‌های اراضی به مسکونی، ۷۰ درصد زمین‌ها برای احداث پارک، درمانگاه فضای ورزشی و.. به شهرداری و ۳۰ درصد زمین‌ها به مالکین برای  تغییر کاربری به مسکونی و تجاری اختصاص یابد.

مهدی خداشناس شهردار منطقه ۳ گفت: طبق مصوبه شورای شهرسازی معماری، هر ملک بزرگ مقیاسی که بخواهد وارد محدوده شهری شود و سپس به قطعات ریزتر تفکیک شود باید طبق دو ماده قانونی عوارضی به شهرداری پرداخت کند (درتبصره ۴ قانون تعیین تکلیف املاک و اراضی واقع در محدوده شهری، آمده است: اگر مالک خواسته باشد از خدمات شهری منتفع شود باید سهمی را به شهر پرداخت کند و همچنین طبق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها هر نوع تفکیک اراضی در محدوده شهری باید قسمتی از اراضی به شهرداری واگذار شود.)

او افزود:این توافق در دو دهه قبل درحالی بسته شد که شهرداری تنها پارک بهار در محله خواجه ربیع را احداث می‌کند و سهم العرصه مردم، از زمین‌های مسکونی و تجاری بی بهره می‌ماند.

 شهردار منطقه ۳ ادامه داد:در سال ۹۸ دوباره این پرونده گشوده می‌شود و با همت معاونت اقتصادی و شهرسازی، تفکیک سند‌ها برای مالکین کلید می‌خورد.

خداشناس بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ با توافق همه‌ی مالکین به مرحله اخذ سند می‌رسد و در حال حاضر سند‌های مشاعی این پلاک‌ها گرفته شده است تا سند‌های تفکیکی زمین ها، بدست مالکین برسد.

او تصریح کرد: با هدف تسریع در این پرونده در اوایل شهریور ۱۴۰۱ اقدامات لازم در منطقه ۳ شهرداری مشهد انجام شد تا درخواست پروانه مالکین ثبت شود تا ضمن فرآیند صدور پروانه تراکم بهتری را برای ساخت منازل در این منطقه انجام دهیم.

شهردار منطقه سه با بیان اینکه هم اکنون برای بیش از ۱۲۰ مالک سند مشاعی تنظیم شده است تأکید کرد:مهمترین دستاورد این اقدام تبعات اجتماعی برای شهرداری است تا دوباره اعتماد مردمی پررنگ شود در این دوره مدیریت شهری گره ۲۰ ساله از مالکین این زمین‌ها برداشته شد تا مردم منتفع شوند.

خداشناس اظهار کرد: علت انتفاع شهرداری بدلیل ارزش ریالی تغییر کاربری زراعی به مسکونی برای مالکین است به طوریکه زمین‌های کشاورزی مالکین از متری ۱ میلیون به ۱۰ میلیون خواهد رسید.

او افزود: زمین‌هایی که دارای سند کلی و قدیمی و به صورت زراعی بودند و امکان هرگونه خرید و فروشی را از مردم سلب میکرده است حالا با همت شهرداری منطقه ۳ علاوه بر تغییر اراضی به مسکونی قابلیت نقل و انتقال هم پیدا کرده است و سهم شهرداری ۵۵ درصد شده است که این درصد نسبت به دو دهه گذشته به نفع مالکین کاهش پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.