حیوانات مبتلا به هاری به طور معمول طی چند روز پس از شروع علائم می‌میرند و در انسان نیز این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است.

نجمه محمدی کارشناس نظارت و قرنطینه شبکه دامپزشکی فهرج با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ و راه‌های ابتلا به این بیماری‌ها گفت: این بیماری‌ها شامل انواع میکروبی و انگلی می‌باشند از جمله هاری، سالمونلوز، بیماری‌های انگلی و بسیاری از بیماری‌های خطرناک دیگر که سلامتی انسان را تهدید می‌کنند.

کارشناس نظارت و قرنطینه شبکه دامپزشکی فهرج اظهار داشت: هاری بیماری عصبی کشنده‌ای است که توسط عامل ویروسی ایجاد می‌گردد. هاری در اثر تماس با بزاق یا بافت سیستم عصبی (مغز و نخاع) حیوان آلوده یا از طریق گزش و خراش منتشر می‌شود.

محمدی در ادامه افزود:سگ‌های مبتلا به هاری تغییرات رفتاری ناگهانی و فلجی پیشرونده، بی قراری، تغییر صدا وناتوانی در بلع را نشان می‌دهند و ممکن است به حیوانات، مردم و اشیا دیگر حمله کنند.

محمدی در ادامه بیان کرد: حیوانات مبتلا به هاری به طور معمول طی چند روز پس از شروع علائم می‌میرند و در انسان نیز این بیماری بسیار خطرناک و کشندگی بالایی دارد.

محمدی در ادامه اظهار کرد: با توجه به عدم انجام درمان‌های ضدانگلی در سگ‌های بدون صاحب، احتمال آلودگی در این سگ‌ها بالا است. آلودگی‌های انگلی در سگ‌ها به دو دسته انگل‌های خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند که می‌توانند چندین نوع بیماری انگلی مختلف در سگ و همچنین انسان ایجاد کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله بیماری‌های انگلی قابل انتقال از سگ به انسان می‌توان کرم‌های گرد و قلاب دار، کرم‌های پهن و نواری (کیست هیداتید)، انگلی ژیاردیا و کنه‌ها را نام برد. این انگل‌ها از طریق تماس مستقیم با سگ آلوده یا آب و مصرف سبزیجات آلوده به مدفوع سگ‌ها به انسان منتقل می شوند و علائمی شبیه نارسایی کبد، کم خونی، لاغری، اسهال، زردی، علائم پوستی و ... را ایجاد می‌کنند.

کارشناس نظارت و قرنطینه شبکه دامپزشکی فهرج در رابطه با بیماری سالمونلوز نیز گفت: سالمونلوز ناشی از باکتری‌های سالمونلا می‌باشد که بیشتر از طریق غذا‌های آلوده منتشر می‌شود و همچنین می‌تواند از سگ آلوده نیز به انسان سرایت کند. انسان با خوردن غذای آلوده، نوشیدن آب آلوده، یا تماس با حیوان آلوده به این باکتری آلوده می‌شود همه افراد در معرض خطر این بیماری هستند، اما کودکان و بزرگسالان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

محمدی در ادامه در زمینه بیماری سالک (لیشمانیوز) گفت:سالک از جمله بیماری‌های پوستی و مشترک است که سگ‌های بدون صاحب درمان نشده می‌توانند یکی از خطرناک‌ترین عوامل انتقال این بیماری باشند. بیماری سالک از طریق گزش و خونخواری پشه خاکی از حیوانات آلوده مانند جوندگان و سگ به انسان منتقل می‌شود. کنترل و درمان سگ‌های اهلی و جمع آوری سگ‌های بدون صاحب و دیگر حیوانات مخزن بیماری مثل موش صحرایی و شغال تا شعاع معینی در اطراف مناطق مسکونی از راه‌های مقابله با این بیماری است.

 محمدی در پایان اظهار کرد: لازمه مقابله و پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها از سگ به انسان، جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و انجام برنامه‌های ضد انگلی و واکسیناسیون برای سگ‌های صاحب دار است.

 در فهرج مدتی است که سگ‌های بدون صاحب در شهرستان فهرج افزایش چشمگیری یافته و باعث گلایه مندی شهروندان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار