رشد جمعیت سگ‌های ولگرد تهدید جدی در شهر کرمان

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: سگ‌ها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بالایی هستندو در هر دوره می‌توانند ۵ تا ۱۰ قلاده به جمعیت خود اضافه نماید و این رشد جمعیت جدیت در برخورد با این مشکل را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رشیدی ،مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بر اساس آمار بیش از ۱۷ هزار سگ ولگرد در کوچه و خیابان‌های شهرستان کرمان پرسه می‌زنند که توجه نکردن و رسیدگی فوری به این موضوع می‌تواند مخاطرات جدی برای شهروندان به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت بیماری‌های قابل انتقال به انسان از طریق سگ سانان و مخاطرات آن‌ها از بیماری هاری، کیست هیداتید و سایر آلودگی‌های انگلی باکتریایی و قارچی به عنوان مهمترین این بیماری‌ها نام برد و از تهدید بهداشت و سلامت جامعه با افزایش بی رویه جمعیت سگ‌های ولگرد یاد کرد.

وی افزود: از انجایی که سگ میتواند به عنوان ناقل اصلی انتقال بیماری هاری باشد پس هر گزشی توسط سگ ولگرد را با این نگاه که حیوان دچار هاری می‌باشد تلقی می‌گردد و فرد گزیده شده بایستی طی ۵ مرحله واکسیناسیون بر علیه بیماری هاری انجام دهد که علاوه بر زمان بر بودن باعث تحمل هزینه‌های سنگین مالی می‌گردد که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نمی‌باشد.

رشیدی گفت: برنامه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب نیازمند گروه‌های مشاوره‌ای شامل دامپزشکان دولتی و خصوصی و متخصصان اکولوژی و رفتارشناسی سگ‌ها و متخصصان بیماری‌های زئونوز و خدمات بهداشتی و درمانی انسانی و ارگان‌های دولتی استانی و شهری همانند شهرداری‌ها وحتی استفاده از توان NGO واست.

وی تاکید کرد: مسئولیت نظارت بر دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد در سطح کشور بر عهده ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و در سطح استان بر عهده کارگروه استانی و در سطح شهرستان بر عهده کارگروه شهرستان و در سطح شهر بر عهده شهرداری می‌باشد که جای دارد شهرداری با جدیت و پشتکار زیاد در رفیع این معظل اجتماعی کوشا باشد.
انتهای پیام/ی

هشدار دامپزشکی در خصوص سگ های ولگرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار