جشن ملی پسته با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار کرمان و نمایندگانی از استان های پسته خیز درشهر جوادیه فلاح رفسنجان برگزار شد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان در این آیین به ۴.۵ میلیارد دلار ارزآوری محصول کشاورزی پسته رفسنجان طی ۱۲ سال اخیر اشاره کرد و گفت: هشتاد هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که مشکل این کشاورزی کمبود آب، خشکسالی و نیز سرمازدگی و سیل اخیر است.

حسین رضایی افزود: کشاورزان نیاز به حمایت‌های دولتی دارند تا بتوانند بهره وری این محصول که دومین کالای لوکس ارزآور در کشور است را افزایش دهند.

او بیان کرد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب اجازه استفاده کشاورز از منابع آبی را نمی‌دهد که باید درخصوص این ماده قانونی تصمیم جدید گرفته شود.

رضایی گفت: دو مشکل حوزه صادرات پسته شامل پیمان سپاری ارزی و باقی ماندن افلاتوکسین و سموم در محصول پسته است که تدابیر لازم نیاز دارد تا صادرات پسته به خوبی و بدون دغدغه انجام شود.

استاندار کرمان نیز دراین مراسم گفت: مردم و کشاورزان پسته کار رفسنجان امسال از ناحیه سرمازدگی و سیل ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیدند.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: در محصول پسته مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و با کمک از حوزه نخبگان و اصلاح شیوه آبیاری باید این مشکلات برطرف شود.

او افزود: استفاده از فناوری نوین در بحث برداشت محصولات کشاورزی و پس از آن نیاز است، قبل از برداشت سمپاشی‌ها انجام می‌شود که همین سمپاشی‌ها مشکلی است که باید به طور تخصصی به آن پرداخته شود و علاوه بر آن فرآوری پسته و بسته بندی باید از حالت فله‌ای خارج شود.

او با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اعتبار طرح قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)  کشور، برای آبرسانی آشامیدنی به رفسنجان درنظر گرفته شده است، گفت: برای اجرای طرح آب شیرین کن‌ها نیز پیگیری‌ها انجام می‌شود تا مناطق کشاوری که‌ سختی آب بالایی دارند بتوانند آب را شیرین کنند و به باغ‌ها برسانند.

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی درحاشیه برگزاری این جشن از نمایشگاه توانمندی های زنان کرمان در این منطقه بازدید کرد.

برچسب ها: جشن ملی ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار