آیین سنتی تعزیه‌خوانی و نخل گردانی همزمان با اربعین شهادت حضرت سید الشهدا (ع) با حضور جمع زیادی از مردم روز شنبه در میدان تعزیه‌خوانی نوغاب گناباد برگزار شد.

مردم گناباد از دیر باز در ایام محرم و صفر در کنار عزاداری و سوگواری مصائب حضرت سید الشهدا (ع) و یاران فداکارشان با آیین تعزیه خوانی و نخل گردانی ارادت و دلباختگی خود را به آن حضرت نشان داده و فرهنگ و ارزش‌های عاشورای حسینی را گرامی می‌دارند.

از جمله این آیین که همه ساله در مناطق شهری و روستایی گناباد و از جمله منطقه نوغاب برگزار می‌شود، نخل گردانی و تعزیه خوانی روز عاشورا و همچنین مصائب کربلا در بارگاه یزید است که روز اربعین به اجرا در می‌آید.

به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی در بستن نخل از "پارچه سیاه، چوب نخل، شمشیر و نیزه، آیینه و سرو و نخل" استفاده می‌شود که هر کدام معنای خاصی دارد و این آیین به عنوان یکی از مهمترین آیین‌های محرمی گناباد ریشه‌ای طولانی در تاریخ دارد.

پارچه سیاه نخل نماد سوگ و ماتم، چوب نخل نماد پیکر سیدالشهدا (ع) و شمشیر و نیزه نماد تیر و نیزه‌های وارد شده بر بدن امام، آینه نماد نور وجود حضرت سید الشهدا (ع) و سرو نخل نماد قامت حضرت علی اکبر (ع)، پنجه‌های فلزی نخل نماد دستان ابوالفضل العباس (ع)، زنگ، نماد زنگ کاروان امام حسین و سیب سرخ نماد خون سرور و سالار شهیدان (ع) و میوه بهشتی است.

علیرضا شناسایی کارشناس میراث فرهنگی گناباد گفت: پارچه‌های زینتی به کار گرفته شده در در نخل نمادی از حجله قاسم بن حسن (ع) و تنوع رنگ این پارچه‌ها نشانگر تنوع افکار و عقاید، ایده‌ها و مذاهب گوناگون است که در ایام محرم در قالب یک هدف و اعتقاد به امام حسین (ع) به صورت متمرکز و متحد به عزاداری می‌پردازند.

او  افزود: تشییع نمادین در فرهنگ ایران پیشینه‌ای طولانی دارد و نمونه برجسته آن آیین سالیانه سوگ سیاوش و حمل تابوت او بوده است و نخل بندی و تزیین نخل، به عنوان تابوت برای مردگان جوان، مشاهیر و یا افراد محبوب سابقه‌ای هزاران ساله در این دیار دارد که بعد از واقعه عاشورا و از جمله طی سده‌های گذشته و به خصوص از دوران صفویه به عنوان نمادی برای یادبود عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) رواج بیشتری یافته است.

شناسایی بیان کرد: نخل گردانی از دوران صفوی همراه با سینه‌زنی و شبیه‌سازی به شکل امروز در آیین عاشورا و محرم و صفر و ایام محرم در گناباد رواج یافته است و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه‌های قیمتی و آیینه‌هایی بسته می‌شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین (ع) به حرکت در می‌آورند.

وی ادامه داد: مردم در این شهرستان نگاه ویژه‌ای به نخل و نخل‌گردانی دارند و بطور مثال افرادی که در زیر نخل برای بلند کردن آن قرار می‌گیرند، این محل را از اجداد خود به ارث برده و اجازه نمی‌دهند شخص دیگری در آنجا قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.